A koronavírus-járvány első hulláma alatt írt ki közbeszerzési eljárást a BKV, alacsony-padlós, légkondicionált csuklós buszokra. Az eredmény pedig a közelmúltban meg is született. Történet vége, pont. Vagy mégsem? Ez eddig akár még egy sikertörténet is lehetne, azonban úgy tűnik valami porszem került a gépezetbe.
A mintegy 340 millió forint értékben kiírt tendert ugyanis egy olyan cég nyerte meg, amelyik több szálon kötődik Tüttő Kata főpolgármester-helyettes korábbi élettársához, Leisztinger Tamás milliárdos vállalkozóhoz.
Hogy egészen pontosak legyünk Karácsony Gergely városüzemeltetésért felelős helyettese, tehát aki alá a BKV is tartozik, az nem más mint Tüttő Kata, aki Leisztinger volt élettársa. Micsoda véletlenek vannak.
Na térjünk is csak vissza a BKV buszokhoz és nézzük meg, hogy hogyan is néz ki a szociális piacgazdaság Karácsony Gergely fővárosában.
A CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. egészen pontosan 2020. május 11-én alakult.
A 17 milliós jegyzett tőkéhez 8,5 milliót tett hozzá a Cratis Ingatlanbefektető, így ő a többségi tulajdonos. A Cratist egy ciprusi székhelyű offshore cég, az Agrina Holdings birtokolja, tisztségviselői között pedig Leisztinger emberei is szerepelnek.
A céget hét nappal az ajánlattételi határidő lejárta előtt jegyezték be, egy olyan vállalkozásról van szó, amely buszok bérbeadásával értelemszerűen sosem foglalkozott. Végül is, ha innen nézzük, akkor ez valóban szociális piacgazdaság, hiszen egy olyan cég nyert aminek semmi köze nincsen az adott pályázathoz.
De nézzük meg mik is voltak a pályázat kritériumai.
Csak olyan cég indulhat az eljáráson, akinek az elmúlt három üzleti évben összesen a teljes árbevétele elérte a 160 millió forintot. Hát ez a kritérium ugye jól láthatóan nem teljesül, ráadásul a Leisztingerhez köthető cég a műszaki alkalmassági feltételeknek sem felelt meg. Innen szép nyerni ugye?
Szóval az ajánlattételi határidőig, május 25-ig három cég adott be pályázatot: a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kft. – ez később még fontos lesz - , a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt. és az esztergomi Infinitours Kft., de az ő ajánlatukat érvénytelennek nyilvánította a kiíró.
A nyertes céget három társaság alapította: a Cratis Ingatlanbefektető Zrt., a KD Properties Ingatlanfejlesztő Kft. és az Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft. Tehát jól látható az is, hogy egyiknek sem a busz bérbeadás a szakterülete.
Mint említettem, Székesfehérvár még érdekes lesz a történet szempontjából, szóval utunk tovább vezetett a Királyok városába. Itt a vesztes pályázó telephelyén megtaláltuk azokat a buszokat, amik információink szerint ugyanazok amivel az első helyezett is nyert.
„Ez a mostani pályázat ugyanarra az Osloból, Norvégiából származó buszflotta néhány darabjára lett kiírva amiből a BKV már eddig is bérel.”
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint sem stimmelnek a pályázat körülményei.
„Jellemző módon ezeket a közbeszerzéseket egyetlen cégre szokták kiírni hiszen őneki van a tulajdonában az a néhány darab jármű amit a BKV bérelni szeretne, itt pont az a különleges, hogy ketten is ráindultak ugyanarra a néhány darab buszra ami akár darabra ugynaz a néhány darab busz is lehet vagy lehet közük egymáshoz, ezt nyilván majd a felügyelőbizottság kideríti,hogy miről lehet szó. ”
A témával kapcsolatban kíváncsiak lettünk volna Tüttő Kata véleményére is, azonban adásunkig nem reagált a megkeresésünkre, csakúgy mint ahogy a fővárostól sem kaptunk válaszokat.
Láng Zsolt a főváros Fidesz frakcióvezetője válaszokat vár Karácsony Gergely főpolgármestertől. Mint mondta, a semmiből jelent meg egy olyan kamucég, ami még csak nem is létezett a pályázat kiírásakor és semmiféle szakmai referenciával nem rendelkezik.
Láng Zsolt: Nem értem, hogy merték ennyire hülyének nézni a fővárosiakat
Nem tudja időben leszállítani a buszokat a nyertes cég
Teljes adás:
Hír TV