SZÁZ TANKHAJÓT VÁSÁROL OROSZORSZÁG - KELETRE ADJÁK EL AZ OLAJAT
A szankciók leválasztják az európai cégeket a világkereskedelemről is
Nemcsak energiadrágulást és ellátási válságot okoz a most életbe lépett olajembargó és olajársapka, hanem leválasztja az európai energiapiac szereplőit Oroszországról és a keleti partnerekről, hívta fel a figyelmet a Századvég Konjunktúrakutató energetikai üzletágvezetője. Hortay Olivér arra mutatott rá, hogy az energiapiac után az európai vállalatok is elszigetelődnek a kereskedelmi rendszerben. Korábban Európa nemcsak vásárlóként volt jelen az olajpiacon, hanem fontos közvetítő szerepet játszott és jelentős bevételei voltak ebből. Az embargók és a hordónként 60 dolláros olajárplafon nem befolyásolja érdemben Oroszország bevételeit, és a Nyugat költségeit sem csökkenti, az USA mégis ragaszkodott az ársapka bevezetéséhez. Ezzel gyakorlatilag kikapcsolja Európát a nemzetköti olajkereskedelemből, és a kiszolgáltatott energiafelhasználó szerepébe kényszeríti.
-India és Oroszország kétoldalú kereskedelme csaknem 400 százalékkal nőtt - hangsúlyozta Kiss Rajmund - Az olajszállítás átirányítása jóval könnyebb, hiszen tankerhajók vásárlásával, amikből Oroszország most több, mint száz darabot vett, lehetővé teszi a folyamatos keleti irányú szállítást.
-Megnéztem az árakat, és az történik, hogy az orosz ural típusú kőolaj ára lefele megy - hívta fel a figyelmet Boros Imre közgazdász - Ez azt jelenti, hogy nagy a kereslet, illetve, hogy a MOL jóval kisebb költséggel állít elő üzemanyagot, csak hogy mindenki tisztán lásson. Európán kívül tehát mindenkinek megéri.
Moszkva olajár-küszöböt tervez bevezetni az exportált olajra a Bloomberg értesülése szerint. Az információ alapján Oroszország két lépésen gondolkodik: vagy fix áron szabná meg a nemzetközi piacra kerülő olajának árát, vagy maximális árengedményt határozná meg a nemzetközi referenciaadatokhoz képest, amennyiért az olajat hordónként el lehet adni.
Teljes adás: