Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb utazási forma, tragédiák is történnek, mint legutóbb Nepálban. Tavaly a nagy kereskedelmi utasszállító repülőgépek esetében 34 szerencsétlenség történt, ami 179 halálos áldozatot követelt. Egy baleset történhet a pilóta cselekvőképtelensége miatt is, ami pedig a többi közt oxigénhiányból, betegségből, vagy éppen elalvásból szintén fakadhat.
Az utasszállítókon 2 pilóta repül, így az egyikük cselekvőképtelensége önmagában még nem jelent komoly kockázatot. Az nagyon ritka eset, hogy mindketten egyszerre lesznek alkalmatlanok a munkára. Ez például akkor következhet be, ha meghibásodik a nyomásszabályozó rendszer, a személyzet nem veszi észre és oxigénhiányos állapotba kerülnek. A légiutas-kísérő feladata, hogy 20 percenként ellenőrizze a legénység egészségét.
A mentális és az egészségügyi fittség nagyon fontos a repülésben. Az európai szabályozás szerint joga van azt mondani a pilótának, hogy nem tudok elmenni repülni. Ilyenkor a légitársaságnak nincs joga azt mondani, hogy márpedig repülsz. Ilyenre van a tartalék személyzet, akit ilyenkor behívnak és elküldenek a járatra.
Kollégánk kipróbálta, hogy a légiirányítás segítségével le tudná-e tenni biztonságban a gépet, miután a pilóta cselekvőképtelenné vált. Stábunk egy szimulátorban imitálta, mi történik, ha át kell venni az irányítást a gép felett.