2019. július 20.,
szombat, Illés napja

Informátor: A 4-es metró és a visszaosztás művészete

Hír TV

2019. április 19., péntek 20:45

Bizalmas e-mail váltásokat szerzett meg a Magyar Nemzet, amelyek azt igazolják, hogy a 2-es, illetve a 4-es metró kocsibeszerzésénél a szerelvényeket leszállító francia Alstom megkente a magyar döntéshozókat, hogy ők nyerjék a kiírást. Ezt mivel sikerült elérni? Bizony, pénzzel, ami aztán a metró körül volt bőven. A Hír Tv Informátor című műsorának stábja rámutatott Aba Botond, Puch László, Medgyessy Péter és Demszky Gábor - csak néhány név azok körül, akik tudhattak róla, hogy mi folyik a négyes metró beruházása körül

A korrupciós ügylet miatt a Központi Nyomozó Főügyészség vádat is emelt. Az ügyészség hat embert hallgatott ki gyanúsítottként, majd négyet meg is vádolt. Közszereplő, azaz politikus nincs a vádlottak között. Az ügyészség nem árulta el, hogy pontosan kik a vádlottak, azonban a Magyar Nemzet arról ír, hogy Toll Károlyt gyanúsítottként hallgatták ki az ügyben, így ő a terheltek között lehet. Toll Károly üzletember, emellett Medgyessy Péter volt kormányfő bizalmasa és üzlettársa. Mikor miniszterelnök lett Medgyessy, akkor neki adta e tanácsadó cégét, majd a bukását követően újra együtt bizniszeltek, akkor már a AssistConsult néven működő cégben.

A metrókorrupciós ügyet vizsgáló fővárosi munkacsoport ülése után Aba Botond volt BKV-vezér elismerte felelőségét. Ő volt az egyetlen volt BKV vezér, aki elment a metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport ülésére. A Hír TV Informátor című műsorának stábja Aba Botondot is szerettük volna megkérdezni a metrókocsik beszerzéséről, azonban nem járt sikerrel.

A titkos e-mail váltásoknál többször előkerül Puch László neve is. Puch esetében nem ez az első alkalom, hogy felmerül a neve a metróberuházással kapcsolatban. A 2017-ben nyilvánosságra került OLAF-jelentésben szerepel a cégének is a neve. A Media Magnet Kft. 331 millió forintot szakított a beruházásból.

Medgyessy Péter 2002 és 2004 között volt Magyarország miniszterelnöke bár nem volt párttag, az MSZP őt jelölte miniszterelnöknek. Medgyessynek komoly köze lehetett a metróberuházáshoz, elég csak a korábban bemutatott most már vádlott bizalmasára, üzlettársára Toll Károlyra gondolni. Illetve a volt miniszterelnök az egyetlen olyan politikus, akit az OLAF jelentés név szerint már a fedőlapján említ.

Puch László mellett Medgyessy Péter cége az, amely bizonyíthatóan is komoly pénzeket zsebelt be a metróberuházásból.

Demszky Gábor a mai napig nem reagált érdemben a rendszerváltás utáni Magyarország legnagyobb korrupciós botrányára, ami többek között azért is kellemetlen, mert ezt a beruházást ő álmodta meg, az ő főműve volt és elvileg mindenről kellett tudnia is.

Minden ülésen ez elhangzott, hogy Demszky Gábor kézi vezérléssel irányította az egész beszerzést, az egész 4-es metró beruházást, mindenről pontosan tudott és természetesen 2002 és 2010 között amikor a leginkább érintett időszak van a szerződéskötések tekintetében, akkor az MSZP és az SZDSZ irányította nemcsak Budapest fővárost, hanem az egész országot is. Ez az az időszak, amire azt mondjuk, hogy Magyarország életében a legnagyobb korrupciós botrány kialakulása

– mondta el az Informátornak Borbély Lénárd, a 4-es metrókorrupciót vizsgáló fővárosi munkacsoport volt elnöke.

A metrókocsi tendert nem nagy meglepetésre végül az Alstom nyerte. A közbeszerzés során nem az ár volt a legmeghatározóbb szempont, így fordulhatott elő, hogy a több alkalmas ajánlat közül nem a legkedvezőbb nyert. Emellett az is óriási hátrányt okozott a fővárosnak és a magyar államnak, hogy az előleg mértékét is növelték 50%-ra, ami az üzleti világban egyáltalán nem bevett szokás. A szerződés szinte minden szempontból hátrányos volt a magyar félre nézve és rendkívül előnyős a francia cégnek.

Az Alstomról ugyanis érdemes tudni, hogy minden országban bevett szokása, hogy egy- egy pályázat kiírása előtt megkörnyékezi a politikai elitet és saját magára szabatja a tendereket. A metrókocsik beszerzésekor nagyon komoly kenőpénzek kerülhettek a zsebekbe, de ugyanezt el lehet mondani az egész 4-es metró beruházásáról is.

Az Európai Csalás Elleni Hivatal négy év alatt készített jelentése azt állapította meg, hogy a négyes metró beruházás 452 milliárd forintjából 272 milliárd forint korrupciógyanús, 166 milliárd forintot meg egészen egyszerűen elloptak.

Azt lehet elmondani, hogy a 4-es metró beruházás egy rendkívül rosszul, hanyagul előkészített, hanyagul megtervezett beruházás volt, amely számos nagyon komoly pénzügyi kockázatot hordozott magában a magyar állam ill. a főváros számára és magában rejtette az esetleges visszaélések lehetőségét is

– nyilatkozta Horváth Bálint, az Állami Számvevőszék szóvivője.

Az OLAF jelentése elkészítésekor felhasználta az Állami Számvevőszék vizsgálatát is. A dokumentumból az is kiolvasható, hogy az Európai Unió, ahol korrupciógyanút sejt, azok csak a 2010 előtti időszakra vonatkoznak, vagyis a Demszky-éra alatt. Az egykori SZDSZ-es főpolgármester álmából aztán rémálom lett, hiszen végül legnagyobb riválisának Tarlós Istvánnak sikerült átadnia az új négyes metrót 2014 márciusában.

Van egy mondás miszerint: zavarosban jól lehet halászni. Ezt az elvet vallotta a főváros MSZP-SZDSZ vezetése is, pontosan emiatt kötöttek minden állomásnál más építőcéggel szerződést, emiatt fúrta más az alagutat és emiatt születtek olyan megállók, amelyek valójában teljesen feleslegesek.

Teljes adás:

Hír TV