A közelmúltban sokat hangoztatott fogalom a zsugorinfláció nem újkeletű jelenség. Az áremelkedés nem a szokott módon, az árak számszerű emelésével képződik, hanem a gyártó-a korábbiakhoz képest egyszerűen kisebb kiszerelésben értékesíti a termékeit.
Ha 10%-kal is csökken az űrtartalma a doboznak, akkor már rögtön 10 doboz tejet kell 9 helyett megvennie. Az áremelkedés tehát ugyanúgy megvalósul, a polcon kevésbé láthatóan, inkább csak a hó végi költésben jelentkezik a különbség. jelen esetben kb 10%-kal kell többet fizetni.
A kiszerelésváltoztatás emblematikus példája a neves háromszög alakú svájci csokoládéhoz köthető, 2016-ban nagyobb kihagyásokat hagyott a háromszögek között, ám erre olyan érzékenyen reagáltak a fogyasztók, hogy vissza is kellett állítania az eredeti állapotot.
Zsugorinfláció az is amikor a minőség lesz silányabb, miközben az ár ugyanaz marad. Ez már kevésbé nyomon követhető a fogyasztó által. Ha pedig valaminek megváltozik a mérete, ott gyanút foghatunk. Ha nem megfelelő összehasonlító árat látunk, jelezhetjük a megfelelő helyen.