A 45 méteres magasságban átívelő Morandi híd kedd délben omlott össze. A szerencsétlenség pillanatában dugó volt a hídon, sorban álltak az autók és kamionok. Sok járművet a lezuhanó betontömbök nyomtak össze, és a híd alatti lakóházakban is több sérült volt. Köztük sokan életveszélyes állapotban vannak kórházban.
Egy volt olasz labdarúgó csodával határos módon menekült meg, az autójával a leomlott pillér két betoneleme közé esett. „Emlékszem, ahogy a híd egyszer csak beomlik, elképesztő robajjal. Láttam, ahogy a teherautók a mélybe zuhannak. Szerencsére a kocsimmal a megmaradt pillérre zuhantam és az eszméletem sem vesztettem el. Onnan hívtam a tűzoltókat, majd a családomat” – idézte fel a történteket Davide Capello.
A hídon hetek óta felújításokat végeztek, de a munka lassan haladt. A fenntartó szerint semmi jel sem utalt arra, hogy az építmény összeomolhat. Szakemberek viszont már évekkel ezelőtt bontásáról beszéltek, mert a híd az átadás pillanatától kezdve süllyedt. A kormány is a fenntartót okolja a szerencsétlenségért.
„Egy civilizált országban ez elfogadhatatlan és a felelősöknek fizetni kell. Megvizsgáljuk a szerződést, és ha van lehetőségünk rá, vissza fogjuk vonni a cégtől a koncessziós jogot és komoly büntetéssel számolhatnak. Nekik kellett volna felmérni a híd állapotát és ezt nem tették meg” – nyilatkozta Danilo Toninelli közlekedési miniszter.
Kettévágva
Tominelli pár hete még pont a felújítás ellen érvelt. A közlekedési miniszter akkor még túl drágának tartotta a munkát. Pártja, az 5 Csillag Mozgalom pedig egy közleményben gyerekmesének nevezte, hogy a híd életveszélyes. Az építmény viszont stratégiai fontosságú volt a francia és olasz Riviéra összeköttetésében, naponta 25 ezer kamion haladt át rajta. A helyiek szerint a 600 ezres város ketté lett vágva, miután a híd leszakadt.
„Ez egy dráma. A jövőben nagy változások lesznek a genovai közlekedésben, amihez nehéz lesz hozzászokni, talán évekbe is telhet. Már eddig is elég nehéz volt a helyzet Genovában, de enélkül a híd nélkül minden még rosszabb lesz, mert ez volt a városi és az országúti közlekedés alapja is” – vélekedett egy genovai lakos.
Egy új híd építését legfeljebb egy elkerülő gyűrűvel lehetne kiváltani Genova körül. Erre már kész tervek vannak, viszont 20 hidat és alagutat kéne hozzá építeni, ami legalább 10 év. Az olasz miniszterelnök most rendkívüli állapotot hirdetett, hogy költségvetési forrásokat biztosítsanak az építkezések megkezdéséhez.
„Elfogadtuk Liguria kormányzójának a javaslatát, és 12 hónapra rendkívüli állapot bevezetéséről döntöttünk a híd összeomlása miatt. Gyors felépülést kívánunk a sérülteknek és őszintén reméljük, hogy az áldozatok száma már nem fog tovább emelkedni. A kormány mindent megtesz, hogy a hasonló tragédiákat a jövőben el lehessen kerülni” – ígérte Giuseppe Conte miniszterelnök.
Olaszországban 10 éve még évi 14 milliárd eurót költöttek az utak és hidak karbantartására, de a megszorítások miatt az elmúlt években már csak évi 4 milliárdot.