A mentőegységek egész éjszaka a túlélők után kutattak az A10-es autópálya érintett részén. A 45 méteres magasságban átívelő híd kedden omlott össze Genova külvárosában. A szerencsétlenség pillanatában dugó volt a hídon, sorban álltak az autók és kamionok egymás után. Sok járművet a lezuhanó betontömbök nyomtak össze. A híd alatt ráadásul lakóházak is voltak, ezekben is több sérült volt. Az áldozatok száma folyamatosan nőtt.
Egy volt olasz labdarúgó Davide Capello csodával határos módon menekült meg, az autójával a leomlott pillér két betoneleme közé esett.
„Emlékszem, ahogy a híd egyszer csak beomlik elképesztő robajjal. Láttam, ahogy a teherautók a mélybe zuhannak. Szerencsére a kocsimmal a megmaradt pillérre zuhantam és az eszméletem sem vesztettem el, onnan hívtam a tűzoltókat, majd a családomat” – emlékezett vissza a labdarúgó.
A fenntartó szerint a tragédia teljesen váratlanul következett be, semmi jel sem utalt arra, hogy a híd veszélyes, ráadásul folyamatosan ellenőrizték az állapotát. Szakemberek szerint már évekkel ezelőtt el kellett volna bontani, ugyanis az átadás pillanatától kezdve süllyedt. A kormány a híd fenntartóját okolja és megvonná a cégtől a koncessziós díjat.
„Egy civilizált országban ez elfogadhatatlan és a felelősöknek fizetni kell. Megvizsgáljuk a szerződést és ha van lehetőségünk vissza fogjuk vonni a cégtől a koncessziós jogot és komoly büntetéssel számolhatnak. Nekik kellett volna felmérni a híd állapotát és ezt nem tették meg” – mondta Danilo Toninelli, közlekedési miniszter.
Pedig épp Tominelli érvelt még pár hete amellett, hogy a genovai autópályák felújítását érdemes lenne elhalasztani mert túl költséges. Pártja az Öt Csillag Mozgalom pedig egy korábbi kampányanyagában azt írta, gyerekmese, hogy a Morandi híd össze fog omlani.
Az autópálya-szakasz stratégiai jelentőségű volt az észak-olasz régió, valamint az olasz és a francia Riviéra közötti összeköttetésben. A híd évek óta túlterhelt volt, naponta 25 ezer kamion haladt át rajta. A helyiek szerint a 600 ezres város ketté lett vágva, miután a híd leszakadt.
„Ez egy dráma, az emberéletek, a katasztrófa, az áldozatok. A jövőben olyan változások lesznek, amihez nagyon nehéz lesz hozzászokni, talán évekbe is telhet. Mert a mindennapi élet problémái Genovában már most is elég kihívás elé állítják az embereket és most még rosszabb lesz, mert nincsen ez az építmény, ez ami a városi és a nemzeti közlekedés alapja volt” – mondta egy genovai lakos.
A híd kiváltásához és a Genovát elkerülő autópálya rendszer megépítéséhez több mint 20 hidat és alagutat kellene építeni. Erre már kész tervek vannak, és brüsszeli forrásokra is számít az olasz kormány, de legalább 10 évbe telik mire megépül az új elkerülő autópálya-rendszer.