Az eltörlés világát éljük. A „haladók” szerint minden gyanús, ami régi, ami hagyományos és persze, minden gyanús, ami fehér. Számos alkalommal esett már szó műsorunkban arról, hogy egyes csoportok miként követelik bizonyos szerzők, illetve művek azonnali letiltását. Volt, aki egyenesen azzal állt elő, hogy a komolyzene egyenesen a fehér felsőbbrendűség megnyilvánulása és le kell állítani az oxfordi egyetemen az oktatását, helyette pedig jöjjön a jazz és a rap.
Bayer Zsolt felvezetőjére reagálva Ókovács Szilveszter elmondta, napjainkban például Richard Wagner is benne van a célkeresztben. Megjegyezte, van egy Argentínában született, de felvállaltan zsidó származású karmester, Daniel Barenboim, akinek egyfajta missziója az, hogy Izraelben elfogadtassa Wagner zenéjét és bemutassa az abban rejlő szépséget.
Wagnernek kétségkívül voltak rossz mondatai, de az ember a zenéjében nem hazudik – monda az Operaház főigazgatója utalva arra, hogy a német zeneszerzőtől nem álltak távol az antiszemita megnyilvánulások. Hozzátette: jó lenne, ha a zene, egy szimfónia, vagy akár egy opera politikai árkokon átívelő lenne.
Ókovács Szilveszter egyebek között azt is példaként hozta fel, hogy a néhány éve Firenzében Bizet Carmenjében a címszereplőt nem ölték meg arra hivatkozva, hogy az botrányos nőgyűlölet
és végül magát védve Carmen lőtte le Don Josét.
Ez egy kísérleti előadásnak elmegy, de félő, hogy egyeseknek ez etalon lesz, ami tényleg rémisztő
– jelentette ki.
Bayer Zsoltnak az opera jövőjét firtató kérdésére reagálva, a főigazgató úgy vélte, azon múlik minden, hogy gyermekek oktatása, képzése kapcsán rendben lesz-e minden, hiszen – mint fogalmazott –
a gyermekeink lelkéért megy a csata, így aztán a jövőért is és ha ezek a gyerekek nem tanulják meg egyrészt az ingerküszöbüket jó helyen tartani, (…) ha kőszínházba már nem teszi be a lábát valaki, mert csak
az open air, open society, open performancelesz a divat, akkor a nagyság felismerése, a befogadói közeg nem fog létrejönni és nem fog felnőni az a nemzedék, amely egész egyszerűen átveszi a stafétát.
A műsorvezető azon kérdésére, hogy mikor nyithat ki a Magyar Állami Operaház, a főigazgató elmondta, a teljes felújítást követően 2022. március 11-én lesz első nyilvános főpróba, vagyis az akkori nemzeti ünnepen március idusán egy újjávarázsolt Operaházban fog megtörténni, (…) a nyitóelőadás pedig a Hunyadi László lesz, amit ő maga fog rendezni.
Teljes adás:
HírTV