Tudatosan építik a két utolsó balliberális miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon hátországát, amely jelentősen hozzájárulhatott a Demokratikus Koalíció megerősödéséhez a tavalyi európai parlamenti és önkormányzati választáson. A siker kulcsa a legkorszerűbb kampányeszközök alkalmazása és ezzel szoros összefüggésben olyan választói adatbázis, amelyet Gyurcsány és Bajnai bizalmasai kezelnek.
Az egyébként is jövedelmező adatbizniszbe 2016. december végén szálltak be, ekkor alapította a DatAdat Professional Kft.-t négy személy, Ficsor Ádám, Gyurcsány Ferenc egykori kabinetfőnöke, majd Bajnai Gordon miniszterelnöksége idején a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító miniszter vezetésével. A vállalkozáshoz 2017 februárjában csatlakozott Bajnai Gordon az Ebit Consulting Kft. nevű cégén keresztül, tízszázalékos részesedéssel. Bajnai korábbi kabinetfőnöke és előtte Gyurcsány kormányának kommunikációs vezetője, Szigetvári Viktor is belépett a csapatba, közösségi oldalán büszkélkedett el azzal, hogy a DatAdat Kft.-nél dolgozik, méghozzá „menedzser partneri” minőségben.
Szintén a DatAdat tulajdonosa Gyurcsány Ferenc egykori bizalmasa, az ELTE TÁTK oktatója, Dessewffy Tibor, akinek egyetemi kutatásai feltűnően összecsengenek a vállalkozás profiljával, hiszen ő egyben az ELTE Digitális Szociológia Kutatóközpontjának vezetője is.
A DatAdat – a hivatalos bemutatkozásuk szerint – társadalomtudósok, matematikusok és informatikusok közös projektjeként alakult meg. Fő profiljába tartozik többek között az adatalapú marketingtanácsadás, kutatás és adatszolgáltatás. Különböző webalkalmazások fejlesztése, modellek, IT adatszolgáltató rendszerek kiépítése, multinacionális piaci szereplők részére. A cég több alkalmazást is kínál honlapján, így például egy „Digitribe” nevű programot és egy „Voter Relationship Manager” nevű csomagot is. Utóbbi a választói kapcsolattartásra utal, amelyre azonban egy multicégnek aligha lehet szüksége. A valódi célokra utalt az is, hogy Ficsor Ádám 2019. március végén cikket írt egy amerikai választási szakportálra a Facebook jövőbeli változásainak politikai kampányokra gyakorolt hatásairól.
A DatAdat együttműködik a Ben Horowitz vállalkozásának tulajdonában álló Nationbuilder nevű amerikai közösségi kampányfejlesztő vállalkozással egy Facebook Messengerre épített, politikai kampányokra fejlesztett botprogram kapcsán. Egy ilyen programot egyébként Gyurcsány Ferenc is használ tavaly óta, saját bevallása szerint több százezer embert értek el vele az európai parlamenti választási kampányban. Dobrev Klára internetes oldaláról kiderül, hogy a vele való internetes kapcsolattartás esetén „adatfeldolgozóként a DatAdat Professional Kft. működik közre, biztosítja az adatok tárolásához szükséges szervereket, amelyek az EGT területén belül találhatók”. Tehát amikor egy magyar állampolgár a Facebookon Dobrev Klárával „beszélget”, akkor a Bajnai–Gyurcsány-hálózat kezébe kerülnek az adatai.
Az adatkezelő cég nettó árbevétele 2018-ban 23 millió forint volt. A Szigetvári–Ficsor–Bajnai vállalkozás fő értékét a cégadatok alapján egyelőre a Datalyze Research Kft. képezi, amelynek többségi tulajdonosa a DatAdat. A Dessewffy kisebbségi tulajdonlásával működő Datalyze ugyanis 2018-ban 76,5 millió forintos nettó bevételre tett szert, mintegy 36 millió forintos adózás előtti nyereséggel.
Gyurcsány és Bajnai hátországa tehát évek óta szisztematikusan épül újra, és egyre hatékonyabban működik. A tavalyi önkormányzati választások eredményeként a fővárost már behálózták, a két volt miniszterelnök emberei ülnek a kulcspozíciókban, és felügyelik a közpénzek útját.