Szeptembertől 1500 iskolában tanítanak kísérleti tankönyvekből. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetben összesen 50 tankönyv és munkafüzet készült.
A kísérleti tankönyvek tartalmáról a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke kritikusan fogalmazott. Az érdek-képviseleti vezető egy ötödik osztályosoknak szóló tankönyvet vizsgált meg. „Nagyon nagy mértékben megnövekedett a tananyagnak a mennyisége (...), találtam benne problémásnak tekinthető címeket is” – fogalmazott Mendrey László.
A kísérleti tankönyveket fejlesztő intézet képviselője számított a kiadványok vegyes fogadtatására. „Nem volt célom és nem volt célunk, hogy ugyanolyan anyagokat gyártsunk, amelyekre csöndes bólogatás lesz a válasz” – mondta el Valaczka András alprojektvezető.
A könyvek végleges változatát a pedagógusok, a diákok és a szülők véleménye alapján készítik el. 126 iskola csaknem ezer tanára vállalkozott arra, hogy folyamatosan dokumentálja tapasztalatait. A kísérleti tankönyvekhez tanmenetet és oktatási segédanyagokat tölthetnek le a pedagógusok az internetről.
„Közel tízezer oldalnyi szöveg született itt fél év alatt. Természetes, hogy különösen humán területeknél egy-egy mondat, vagy egy-egy megközelítésmód vitát kavar” – fogalmazott Valaczka András.
A kísérleti tankönyvekre a tavaly bevezetett Nemzeti alaptanterv és az ahhoz kapcsolódó kerettantervek miatt van szükség.
„A legfontosabb cél: kicsit a tanítás folyamatáról áttevődik a hangsúly a tanulás folyamatára. Egy motivált, egy cselekvő, egy olyan tanuló képe az elképzelés, amiben – természetesen – a pedagógusok tanítási munkájára nagy szükség van, de nagyban megkönnyíti ezt a munkát, hogy ha egy olyan új elgondolású, illetve szerkezetű taneszköz kerül a pedagógusok, illetve a tanulók kezébe, ami ezt nagyban segíti” – fejtette ki Széles Imre a Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet igazgatója.
A ma már állami tulajdonban lévő Apáczai Kiadó a tartós tankönyveit mutatta be a győri fórumon. A könyvek ragasztás helyett fűzve, keménytáblás kötésben, fóliázott borítóval jelentek meg, strapabíróak és kakaóbiztosak.
„Három fő cél van. Az első, hogy a gyereknek készül, tehát olyan szép tankönyvet kell készíteni, amibe beleszeret a gyerek. A második a tanítónak szól, olyan jó tankönyvet kell szerkeszteni, amiből csak jól lehet tanítani és eredményesen lehet tanulni. Három: elfogadható áron” – fogalmazott Esztergályos Jenő, az Apáczai Kiadó ügyvezető igazgatója.
Az Apáczai tankönyvei csaknem 20 százalékkal olcsóbbak, mint egy éve. A kísérleti tankönyveket pedig önköltségi áron forgalmazzák.