2019. szeptember 17.,
kedd, Zsófia napja

Papp Zoltán, búvár: “A víz alatt az ember igazából egyedül van”

Hír TV

2019. június 11., kedd 20:04

Tizenhárom nappal a tragédia után kiemelték a Hableányt a Dunából. A mentés részleteiről Papp Zoltánt, a roncshoz lemerült búvárt és Kállai Zoltánt a hajódarut üzemeltető cég vezetője kérdezte Földi-Kovács Andrea a Hír TV Magyarország élőben című adásában.

Több mint 600 ember megfeszített munkája kellett ahhoz, hogy sikeres legyen az elmúlt évtizedek egyik legkomplikáltabb mentése a Dunán. A Hableányt, amelyet két hete gyűrt maga alá egy szállodahajó a Margit hídnál hét óra alatt hozták fel 9 méter mélyről.

A mentés egyik főszereplője volt Papp Zoltán ipari búvár, aki a műsornak nyilatkozva elmondta, hogy a merülések alkalmával több feladata is volt. A hajó ablakait be kellett rácsoznia, hogy a kiemelés során a testek nehogy kiússzanak a hajótestből.

Nem csak lelkileg, hanem fizikailag is nagyon megterhelő volt a munka.

„Iszonyúan nehéz volt a feladat, mert a magas vízállásnak köszönhetően hatalmas volt a sodrás, nagyon nehéz volt a közlekedés minden alkalommal a létrán fölfelé és lelfelé is, amikor elértük  a meder alját, ahol az ember csak kúszva-mászva tudott közlekedni az igen rossz látási viszonyok között”

– mondta telefonos bejelentkezésében a szakember.

Speciális búvárruhában voltak, ami az egész testüket szárazon tartotta a merülés alatt, bármilyen vastagságú ruha fölvehető alá, a hideg miatt.  Az embernek egyedül kell megoldani a problémákat. „Fejben nagyon összeszedettnek kell lenni”, mert „a víz alatt az ember igazából egyedül van” – szögezte le az ipari búvár Papp Zoltán.

A műsor folytatásában Kállai Zoltánt a hajódarút üzemeltető cég vezetője elmondta, hogy volt már a Clark Ádám darus hajónak ilyen, ehhez hasonló kiemelési munkája. Fontos dolog volt, hogy a TEK koordinálta a kiemelés eseményeit, a megfelelő eszközök így időben a helyszínen biztosítva voltak. Már a hajó elsüllyedésének másnapján le lettek ezek az eszközök egyeztetve

– húzta alá Kállai Zoltán.

„A Hableány kicsit rosszabb állapotú volt, mint amire számítottunk, maga a súlya olyan 80 tonna körüli volt az emelés közben, kicsit több talán mint 80, és voltak olyan repedések rajta, amiket még akkor nem tudtunk felmérni, mikor víz alatt volt. Még a végén éppen ezért újabb köteleket is kellett bekötni”

– jegyezte meg a hajódarut üzemeltető cég vezetője.

Az volt a cél, hogy biztonságosan és időben ütemezetten folyjon le a munka, viszonylag gyorsan.

Megfeszített munkával kellett dolgozni, hogy mindez megvalósuljon időben. A magas vízállás miatt akadtak gondok – nyilatkozta Kállai Zoltán.

Hír TV