Több tantárgy megújul, átdolgozzák a tankönyveket, csökkennek a terhek, mégis akadnak kritikák. Mi az új Nemzeti Alaptanterv főkoncepciója – tette fel a kérdést vendégének Velkovics Vilmos.
Hajnal Gabriella hangsúlyozta, hogy az új alaptanterv összeállításakor fontos volt a terhek csökkentése, ez az óraszámokban már meg is nyilvánul. A miniszteri biztos elmondta, hogy mikor a Csépe Valéria-féle anyag 2018-ban kikerült társadalmi egyeztetésre, akkor mintegy 800-1000 vélemény érkezett rá. Ha minden javaslatot megfogadtak volna, akkor egy tanárnak 60-65 órája lett volna a gyerekeknek.
Hajnal Gabriella kitért arra is, hogy az elmúlt több mint nyolc hónapban szoros együttműködésben dolgozott együtt a minisztérium szakértői csapat Csépa Valéria professzor asszony csapatával. Velük együtt vették közösen figyelembe a társadalmi egyeztetés során beérkezett észrevételeket.
Elhangzott, hogy a pedagóguskar még decemberben látott egy félkész anyagot, de a minisztérium számított rá, hogy lesznek kritikus hangok az alaptantervvel kapcsolatban. Az állampolgári ismeretekben kaptak helyet a gyakorlatorientált - vállalkozási, pénzügyi, önkormányzati - és a honvédelmi ismeretek is.
Velkovics Vilmos megjegyezte, hogy ideológiai okok miatt érte több vád az új NAT-ot és több olyan észrevétel is megjelent a sajtóban, amely nem felel meg a valóságnak. Erre a Hajnal Gabriella azt válaszolta, hogy az oktatás szakma, és nem szabadna kitenni politikai színtereknek. A miniszteri biztos megjegyezte, hogy Kertész Imrét tartalmazza a kerettanterv, de az állításokkal szemben Móricz és Örkény sem maradt ki, kötelező részei a NAT-nak. Ugyanígy félreértések vannak a kötelező olvasmányok terén - tette hozzá.
A beszélgetés során érintették még a projekt- és a csoportmunka szerepét a NAT-ban, valamint az esélyegyenlőség és az idő előtti iskolaelhagyás kérdése is szóba került.
Teljes adás:
Hír TV