Kásler Miklós: Az új tanév az új építések és a jelentős felújítások éve lesz
Az új tanév az iskolák, tantermek, tornatermek, uszodák és a jelentős felújítások éve lesz, hiszen közel 100 milliárd forint összértékű fejlesztés van folyamatban európai támogatással, amelyet a kormány további 10 milliárd forinttal támogat - jelentette be az emberi erőforrások minisztere a XI. Nemzeti Tanévnyitón vasárnap Kecskeméten.
A Kecskeméti Református Általános Iskolában tartott ünnepségen Kásler Miklós elmondta: a kormány feladata és célja, hogy az egész magyar nemzet érdekeit képviselje. Hangsúlyozta: ennek érdekében a kormány nyáron 4,6 milliárd forintot biztosított felújítási munkálatokra, így segítve a tanévkezdést, és a járvány további megelőzését.
"A családok támogatása nemzeti érték", ezért idén 106 ezer rászoruló általános iskolás gyermek kap tanszercsomagot, a múlt évinél magasabb, 765 millió forint összegű kormánytámogatásból. A súlyos és halmozottan hátrányos, vagy sérült gyermekek intézményeinek fejlesztésére a tankerületi központok uniós forrásból közel 4 milliárd forintot fordíthatnak - tette hozzá a miniszter.
Kásler Miklós a diákokhoz szólva kiemelte: az iskolában lehetőséget kapnak arra, hogy gyarapítsák tudásukat, kibontakoztathassák a bennük rejlő tehetséget. Ugyanakkor példát vehetnek szüleik mellett tanáraiktól, életre szóló barátságokat köthetnek, illetve megtanulják a nemes fizikai és szellemi vetélkedés szabályait. Felkészülhetnek továbbá az élőttük álló évtizedekre, hogy helyt tudjanak állni a világban felnőttként, családanyaként vagy családapaként, választott hivatásuk képviselőjeként, magyarként és emberként.
A miniszter szerint "a pedagógusokra bízott gyermekek jelentik a nemzet jövőjét". A sokgyökerű magyar nép történelme során azért tudott fennmaradni, ismét és ismét megerősödni és megalkotni páratlan kultúráját, mert a kényszerekből mindig visszatalált ősei helyes útjára, magasztos eszmék vezérelték és a helyes értékek mentén cselekedett.
A tanárok feladata, hogy jó példát mutatva éljenek, átadják a több mint ezer év nemzedékeinek felhalmozott szellemi és anyagi hagyatékát, gazdag örökségünket, amelyeket munkájuk nyomán a legifjabb generáció megtarthat és gyarapíthat - fogalmazott.
A miniszter megköszönte a pedagógusoknak, hogy választott hivatásukat a legjobb tudásuk és hitük szerint, szeretettel végzik, az iskolák minden dolgozójának pedig, hogy odaadó munkájukkal megteremtik a minőségi oktatás és nevelés feltételeit. Az emberi erőforrások minisztere szerint a gyermek vállalása és felnevelése rendkívüli felelősséggel és nagyon sok nehézséggel jár, ugyanakkor pótolhatatlan örömöt és boldogságot jelent. A gyermekek, szülők, nagyszülők felbonthatatlan, mindennél értékesebb szövetségéből, a családokból épül a nemzet. "A családi szeretetből kristályosodik ki és szilárdul meg a minden ártó befolyással dacoló biztonság, alakul ki a jellem, és az emberi identitás" - tette hozzá.
A koronavírus-járvány első hulláma idején is megmutatkozott "a családok fegyelmezett viselkedéséből kialakult életmentő nemzeti egység" - fogalmazott. Kásler Miklós hangsúlyozta: "minőségi jövőt tartalommal csak a szerető családok, az elhivatott pedagógusok és a tehetséges, szorgalmas ifjak tölthetik meg".
Bán Béla, a Bács-Kiskunsági Református Egyházmegye esperese beszédében kiemelte: minden tanév kihívást jelent diákoknak, szülőknek, pedagógusoknak és iskolafenntartóknak, minisztériumnak és az igazgatásban dolgozóknak egyaránt. Az esperes szerint a most induló tanév a megszokottnál talán még több kérdést hordoz magában, így azt kérte, "Isten áldása őrizze és vigyázza az oktatásban érintetteket, Isten gondoskodása, a felülről való bölcsesség legyen diákokkal, pedagógusokkal és szülőkkel" - fogalmazott.
Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz-KDNP) Kecskemét polgármestere szerint "az iskola találkozás. Találkozás emberrel, értékkel, alkotással, tudással, hittel és szeretettel." Mint mondta: az iskola nem pusztán tudást ad és oktat. Az iskola közösség, ahol akár életre szóló barátságok, szerelmek köttetnek, ahol megtanulják a gyermekek a versenyszellemet, a megmérettetést, egymás tiszteletét és elfogadását, csapatban játszani és érdekeiket érvényesíteni. Együtt tanulják meg mindazt, amire egész életük során szükségük lesz.
Kásler: Komolyan kell venni az iskolákban a járványügyi előírásokat
Az iskolákban a tanévkezdés hagyományos módon indulhat "azzal a többlettel, hogy a járványügyi eljárásokat nagyon komolyan kell venni" - hangsúlyozta az emberi erőforrások minisztere a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában.
Kásler Miklós közölte, a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NKK) nyolc oldalon összegezte köznevelési intézmények részére a járvány kialakulásának megelőzésére és az esetenként mégis kialakuló fertőzések megállítására vonatkozó javaslatokat. Azokból minden iskola ki tudja választani az adott intézményhez "passzoló" eljárásrendet, ami három dolog együttes teljesítését igényli - tette hozzá. A miniszter ezek között említette "a vírusnak a levegőn és a felületeken keresztüli terjedésének megakadályozását". Ennek - mint elmondta - minden lehetőségét felsorolták, azok teljesítése lehetséges. "Ehhez minden szakmai és anyagi támogatást a kormányzat megad" - hangoztatta.
Úgy fogalmazott: "a tanévkezdés ennek megfelelően hagyományosan indulhat, azzal a többlettel, hogy ezeket a járványügyi eljárásokat nagyon komolyan kell venni". Egyúttal figyelmeztetett arra, kerülni kell a diákok nagy létszámú csoportosulását, meg kell tartani a másfél-kétméteres távolságot, szájmaszkot kell viselni és nagyon gyakran kezet kell mosni. Kásler Miklós azt valószínűsítette, hogy előfordulhatnak fertőzések az iskolákban egy-egy vagy néhány osztályban. Szerinte azonban rendkívül csekély annak a valószínűsége, hogy egy-egy iskola minden osztályában egyszerre alakuljanak ki fertőzések.
Közlése szerint ha a több mint háromezer magyar köznevelési intézmény közül néhányban megjelenik a fertőzés, akkor egy-egy osztály, kiterjedtebb esetszámok esetén pedig több osztály vagy az egész iskola átáll digitális oktatásra. Arról, hogy több mint tízezer, a hátrányos helyzetű fiatalok oktatását végző pedagógus kap egyszeri bruttó 500 ezer forintos támogatást, a miniszter elmondta: ők a többiekhez képest lényegesen nagyobb lelki és testi terhelésnek vannak kitéve, illetve a járvány idején folyamatosan foglalkoztak a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű fiatalokkal.
Ezért döntött úgy a kormány, hogy kijelöli azt a négyszáz hátrányos helyzetű települést, ahol a pedagógusok megkapják a bruttó 500 ezer forintos kiegészítő jövedelmet - közölte, azt is leszögezve, hogy az érintettek pályázat nélkül kapják meg az összeget. Az ellenzéki sajtóban megjelent, ezzel ellentétes információkra Kásler Miklós szerint nincs más magyarázat, minthogy "feszültséget akarnak gerjeszteni a pedagógusok között.
A minisztert kérdezték a 2021 és 2030 közötti időszakra vonatkozó köznevelési stratégiáról is, amelynek célja többek között a tehetséggondozás, az oktatás színvonalának erősítése és a pedagógusok megbecsültségének erősítése.
Kásler Miklós összegzése szerint 2030-ban a stratégia eredményeképpen az oktatás és a nevelés egyensúlyát szeretnék látni, amit korszerű módszereket használó, felkészült és megbecsült pedagógusok valósítanak meg modern infrastruktúra segítségével. Megjegyezte, hogy a kormány 2010 óta 796 milliárd forinttal többet fordított a köznevelésre, hiszen "az ifjúság a magyar nemzet jövője".
MTI, Hír TV