Kanada és Mexikó azonnal hasonló intézkedésekkel reagált Trump vámjaira és erőteljes választ ígért az EU is. Az amerikai elnök hétfőn tárgyalt mexikói és kanadai partnerével, de előre megmondta, hogy az egyeztetés nyomán aligha gondolja meg magát, tudósított a Reuters. Igaz, Mexikó a határvédelem megerősítéséért cserében egyhónapos haladékot kapott. „Nem várok semmi drámait. Rengeteg pénzzel tartoznak nekünk, és biztos vagyok benne, hogy fizetni fognak” – jelentette ki Mar-a-Lagóban. Az európai vezetők is összeültek hétfőn Brüsszelben és minden bizonnyal egyeztettek a vámokról is.
Donald Trump vámjai lassítják a világgazdaság növekedését
Közgazdászok szerint a Kanadára, Mexikóra és Kínára kivetett 25, illetve pótlólagos 10 százalékos vámok lassítják majd a globális növekedést és drágítják az életet az amerikaiak számára. Ezt támasztják alá a tőzsdei reakciók is: hétvégén a határidős jegyzésekben két százalékkal gyengültek az amerikai, hétfőn a japán, a dél-koreai és az ausztrál részvényindexek. Kínában a holdújév miatt nincs nyitva a piac, de a hongkongi tőzsde a többieknél sokkal kevésbé, csak nyolc százalékkal gyengült. Eséssel kezdték a kereskedést az európai tőzsdék is.
Vámháború: Donald Trump pontosan tudja, kinek fog fájni
A vámok érinti az amerikai import majdnem felét, és az Egyesült Államoknak több mint a duplájára kellene növelnie a feldolgozóipari kapacitását ahhoz, hogy pótolja a kiesést, ami az ING elemzői szerint rövid távon lehetetlen feladat. Gazdasági szempontból minden érintett országnak árt a kereskedelmi feszültségek élezése – összegezték vasárnapi jegyzetükben. Más elemzők arra figyelmeztettek, hogy a vámháború recessziót okozhat Kanadában és Mexikóban és stagflációt az Egyesült Államokban. A teljes importra kiterjedő vámok miatt többet fizethetnek az amerikaiaknak egy sor termékért, többek között naponta fogyasztott élelmiszerekért is. A CNBC összeállítása szerint drágábbak lehetnek majd a Mexikóból származó
- gyümölcsök,
- zöldségek,
- sör,
- töményitalok,
- elektronikai termékek.
Hasonló a helyzet a kanadai krumplival, gabonával, acéllal és fűrészáruval – utóbbi különösen rosszkor jön tavasz előtt az amerikai építőiparnak, mivel a könnyűszerkezetes házakhoz rengeteg faanyagra van szükség. "Az agrártermékek jelentős részt tesznek ki a három ország közötti kereskedelemben" – emlékeztetett Gregory Daco, az EY vezető közgazdásza. „Ebben a viszonylatban általában az autóipari termékekre, bútorokra és nehézgépekre gondolunk, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a mezőgazdasági fronton is nagy kereskedelmet folytatunk” – nyilatkozta a portálnak. „Így a hús és a tejtermékek árára is felfelé irányuló nyomás nehezedhet. Ezek azok a kategóriák, amelyek közvetlenül érintik a fogyasztók pénztárcáját” – tette hozzá.
Miután a vámok költségét jellemzően áthárítják a fogyasztókra, így tovább emelkedhetnek az élelmiszer-árakat, amelyek már így is 28 százalékkal magasabbak, mint öt éve. Mivel az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó autóipar teljesen összefonódott, a vámok miatt valószínűleg drágábban vehetnek majd gépkocsikat is az amerikaiak, ahogyan emelkedik majd az alkatrészek miatt a szervizelési költség is. Ezt először az olajcserénél veszik majd észre az amerikaiak. „Az átlagos olajcsere a legtöbb autónál valahol 50 és 80 dollár között mozog. Most valószínűleg inkább 100 dollár lesz a felső határ” – jelezte Keith Scaglione, egy New Jersey állambeli szerviz tulajdonosa.
Jó néhány globális nagyvállalat jelent a következő hetekben, köztük az Amezon, a Ford Motor és a Mondelez International, amelyeknek valószínűleg egy sereg kérdést tesznek majd fel azzal kapcsolatban, hogyan tervezik csökkenteni a pótlólagos költségeket. A cégek egyelőre nem reagáltak, több szervezet azonban igen. Az acélipari munkások szakszervezete szerint a vámok nem csupán Kanadának ártanak majd, az ágazat stabilitását is fenyegetik a határ mindkét oldalán.
Kína felkészül a legrosszabbra
A kínai cégek egy ideje már készülnek a vámokra, többek között azzal, hogy olyan országokban meglévő gyáraikból exportálnak az Egyesült Államokba, amelyek nincsenek rajta a vámlistán – egyelőre. Ilyen például Vietnám vagy Malajzia. A legtöbb cég szerint ágazattól és árréstől függően a 20-60 százalékos vám az, ami mellett egyszerűen már nem éri meg az Egyesült Államokba exportálni. Ha ez elérik, akkor egyszerűen lemondanak az amerikai üzletről, ami azt jelenti, hogy az amerikai fogyasztók kevesebb olcsó vagy legalább megfizethető áru közül választhatnak.
A múltban mindnyájan úgy éreztük, hogy az amerikai a legjobb piac, ahol mindenki el akar adni. De a sok bizonytalanság és barátságtalan döntés miatt már kevésbé vonzó az Egyesült Államok. Kár – mondta a CNBC-nek egy bőrápolási termékeket gyártó kínai cég vezetője.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Sheila Fitzgerald