Magyar Levente elmondta, a közös magyar-ukrán terv tartalmazni fogja két autópályakapcsolat kiépítését és egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését a két ország között, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket a határ mindkét oldalán.
Az államtitkár bejelentette azt is, hétfőtől megindult az üres kamionok forgalma a beregsurány-asztélyi határátkelőhelyen Ukrajnából Magyarországra, ezzel tehermentesítve a forgalmas záhonyi átkelőt, illetve elkezdődik az asztélyi ukrán oldali határállomás teljes felújítása és kapacitásbővítése, amely várhatóan két évig fog tartani.
Ezen kívül hamarosan megnyitják a Nagyhódos és az ukrajnai Nagypalád közötti határátkelőhelyet is, amely a magyar-ukrán határszakasz hatodik átkelőhelye lesz - fogalmazott Magyar Levente
A politikus emlékeztetett, Magyarország és Ukrajna 2013-ban írta alá az első, a határszakasz fejlesztéséről szóló memorandumot, a válságok miatt azonban a későbbi ukrán kormányok nem tudtak foglalkozni a határátkelők ügyével, a 2022-ben kitört háború miatt pedig végkép lekerültek a napirendről ezek a kérdések.
Az utóbbi egy évben azonban sikerült felgyorsítani a munkát, mert Ukrajna felismerte, hogy határátkelőhely-fejlesztések nélkül az ország európai uniós és európai gazdasági integrációja lehetetlenné válik - hangoztatta Magyar Levente. Kifejtette, a magyar és az ukrán kormány között most is vannak nézeteltérések különböző kérdésekben, de abban nincs, hogy szükséges a határkapacitások bővítése, mert enélkül nem emelkedhet a kereskedelmi forgalom, és Ukrajna nem tud közelebb lépni Európához.
Magyar Levente elmondta, az első lépés a fejlesztéssorozatban a rakományt nem szállító teherautók átengedése az asztélyi határállomáson, amit az átkelő ukrán oldali felfejlesztése és kapacitásbővítése követ. Magyar oldalon Beregsuránynál egy korábbi projektben már kiépítették a teherforgalmi átkelőrészt, de az ukránoknál még csak most kezdődik ez a munka, ami várhatóan 2026-ban fejeződik be - tette hozzá.
Ezt követi hamarosan az új nagyhódosi átkelőhely átadása, majd később a tervcsomag benyújtása, amely a két új autópályakapcsolat kiépítése mellett egy új Tisza-híd megépítését tartalmazza Záhony és Csap között, illetve szeretnék teherforgalomra alkalmassá tenni a Lónya és az ukrán Harangláb között lévő, jelenleg csak személyforgalomra használható határállomást - ismertette.
"Ha ezt meg tudjuk valósítani ennek az évtizednek a végéig, akkor megtettünk minden tőlünk telhetőt azért, hogy Ukrajna és Magyarország, valamint az Európai Unió között zavartalan és teljes kapacitású legyen a személy- és a teherforgalom" - fogalmazott az államtitkár.
Magyar Levente a vasútat érintően megjegyezte, hamarosan elindul a közvetlen Budapest-Kijev vasúti járat, ami megkönnyíti a magyar és az ukrán főváros közötti utazást.
A tájékoztatón Viktor Mikita, az ukrán elnöki hivatal vezetőjének helyettese közölte, mindkét ország tranzitútvonalón fekszik, az áthaladó hatalmas áruforgalom miatt mindenképpen fejleszteni kell a határátkelőket.
Ma egy kicsi, de annál fontosabb lépést tettünk, az asztélyi átmenet megnyitásával ugyanis az üres kamionok forgalmát biztosítjuk Magyarország felé, az első két teherautó ma át is lépett Ukrajnából Magyarországra - mondta.
Szerhij Derkács ukrán miniszterhelyettes arról beszélt, az üres kamionok számára kiépítették a határig tartó útvonalat, átlépés előtt pedig egy elektronikus sorban kell regisztrálni a járműveket.
Szólt arról is, európai uniós finanszírozásból és állami forrásból elkezdődik az asztélyi átkelőhely teljes felújítása, amely során két ütemben, 2026 végére egy teljes értékű, a mostaninál háromszor nagyobb áteresztőképességű határátlépési pont jön létre.
Újságírói kérdésre a miniszterhelyettes elmondta, a beruházás az állami költségvetés forrásaiból, más partnerektől és az EU 9,6 millió euró értékű programjának támogatásával valósul meg.
A pénz első része már megérkezett az állami felújítási ügynökséghez - tette hozzá Szerhij Derkács.
Miroszláv Bileckij, a Kárpátalja megyei adminisztráció vezetője a tájékoztatón kifejtette, a háború miatt átalakultak Ukrajna logisztikai útvonalai, ez pedig új feladatokat, azaz új határátkelők megnyitását jelenti.
Az asztélyi fejlesztés és a tervezett haranglábi átkelőfejlesztés képes lesz kiváltani a Záhonynál tapasztalható hatalmas személy- és kamionforgalmat, lehetőséget adva a teherforgalomnak egy új átkelő használatára - fogalmazott a megyei adminisztráció vezetője.
Fotó: A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) által közreadott képen Szerhij Derkács ukrán infrastruktúráért felelős miniszterhelyettes, Magyar Levente, a KKM parlamenti államtitkára, Viktor Mikita, az ukrán Elnöki Hivatal vezető helyettese és Miroszláv Bileckij megyei adminisztráció vezetője (b-j) Kárpátalján, az asztélyi Luzsánka-Beregsurány határállomáson tartott sajtótájékoztató előtt