Munkahelyek tízezrei szűnhetnek egy rossz brexit-megállapodás miatt - véli Nagy-Britannia legnagyobb autógyártójának a Jaguar Land Rover-nek vezérigazgatója. A cég a Nagy-Britanniában gyártott autók harmadát készítette tavaly.
Ezer munkahely veszett el a dízel-botrány miatt és ezek a számok több tízezerre is rúghatnak, ha nem kötünk jó brexit-megállapodást. A legrosszabb időszak elé nézünk, amikor a legjobb is jöhetne. A brexitnek március 29-ig meg kell történnie. De jelenleg abban sem vagyok biztos, hogy bármelyik gyárunk is az Egyesült Királyságban képes lesz működni 30-án. Mint sok brit cég, az ellátási láncunk mélyen Európába nyúlik. Őszintén szólva nem leszünk képesek autókat építeni, hogyha a Dover egy lerakattá válik, ahol az autóalkatrészek megakadnak
- jelentette ki Ralf Speth.
A brit pénzügyminiszter szerint 6-8 hét alatt meg lehet kötni a Brexit megállapodást. Philip Hammond szerint azonban nem lesz elég idő, hogy jogilag precíz szöveg készüljön.
Úgy vélem, hogy értékes, hogy jó megállapodást kötünk, de őszintén szólva nem lesz elég időnk, hogy a teljes jogi szöveget megtárgyaljuk egy ilyen komplex jövőbéli partnerségi megállapodásban
- jelentette ki Philip Hammond brit pénzügyminiszter.
Korábban az unió brexit-ügyi főtárgyalója Michel Barnier is azt mondta: születhet megállapodás 6-8 hét alatt, ha a felek reális elvárásokkal állnak egymás elé. Közben az Egyesült Királyság több vállalata is vészmegoldásokon dolgozik. Az édesség és élelmiszergyártó Mondelez, ami a Cadbury márka tulajdonosa például alapanyagokat, csokoládékat és kekszeket halmozott fel arra az esetre, ha nem születne megállapodás Nagy-Britannia kilépéséről. A főként háztartási, szépségápolási és élelmiszeripari termékeket gyártó óriás a Unilever pedig bejelentette: decemberben új holland bejegyzésű céget hoz létre. A Dove, a Lipton és más ismert márkák gyártója és tulajdonosa szakít korábbi holland-angol vállalati profiljával és átteszi székhelyét Rotterdamba.