Már nem okoz meglepetést, hogy miként a hétköznapjaink, a vásárlási szokásaink is tartósan átalakulnak a koronavírus hatására, amelyről egyre több elemzés jelenik meg. Legújabban az EY mutatta be az ötezer fős, reprezentatív nemzetközi kutatásának aktuális eredményeit, amiből az látszik, hogy a fogyasztók a jövőben előnyben részesítik a belföldön gyártott termékeket és a társadalmilag hasznos márkák szolgáltatásait. Ezekért hajlandóak fizetni.
A vevői magatartást gyökeresen megváltoztatja a jelenlegi gazdasági és társadalmi helyzet a fogyasztók 42 százaléka szerint – közölték lapunkkal a Future Consumer Index felmérés fő megállapításait annak kapcsán, hogy a krízis milyen hatással van a vásárlók viselkedésére.
Ebben gyorsan változó, mindig az adott körülményekhez igazodó jelenségeket figyeltek meg. Míg a válság korai szakaszában leginkább a családunk egészsége, az anyagi helyzetünk bizonytalansága, illetve a korábban mindenki által magától értetődőnek tartott szabadság elvesztése miatt aggódtak az emberek, ezek a félelmek megváltoztak.
Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó üzletágának partnere kifejtette, hogy a félelmek képesek rá, hogy felülírják a vásárlási döntések során eddig megszokott érveket. Ez elsőre ijesztő lehet a piaci szereplőknek is, kihívást okoz, hogyan alkalmazkodjanak a hirtelen változó, néha szélsőségessé váló fogyasztói magatartáshoz, ám a rugalmas kereskedelmi cégek nagyobb eséllyel kerekedhetnek felül a jelenlegi krízisen.
A magyar ipar, illetve a kereskedelem számára kedvező fordulatra utal, hogy a járvány miatti korlátozottság a belső forrásból megbízhatóan elérhető, hazai termékek iránt növelte a vásárlói igényt. A friss felmérés már rövid távon rámutat arra is, hogy a a vevők több mint harmada akár magasabb árat is kifizetne belföldi gyártású termékekért, ez a tendencia a jövőben fokozódik. A magyarok negyede ráadásul egy általuk megbízhatónak vélt márka vagy például egy etikusan előállított áru, illetve szolgáltatás esetén is mélyebbre nyúlna a pénztárcájában.