Ibolya Tibor fővárosi főügyész közleményében felidézte: a VI-VII. kerületi ügyészség november 28-án emelt vádat a vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetésének vétsége és más bűncselekmények miatt az ukrán hajóskapitány ellen.
Az ügyészség azért indítványozta ismét a vádlott letartóztatását, mert álláspontja szerint a szökés határozott veszélye miatt és más okból is a legsúlyosabb kényszerintézkedésre van szükség.
A bíróság a vádiratban szereplő indítvány alapján - osztva az ügyészségi álláspontot - hétfőn elrendelte a letartóztatást. A végzés nem végleges - írta a főügyész.
Május 29-én a Viking Sigyn szállodahajó Budapesten, a Margit híd közelében nekiütközött a Hableány sétahajónak, amely elsüllyedt. A sétahajón 35-en voltak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast a mai napig keresnek a hatóságok.
A bíróság hétfő délután arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a letartóztatási végzés rögzíti: a vádlottnak Magyarországon semmilyen egzisztenciális kötöttsége nincs, ukrán állampolgár, Ukrajna pedig nem adja ki más államnak saját állampolgárát az európai kiadatási egyezményhez fűzött fenntartás alapján. A bíróság szerint a szökés és az Ukrajnában elrejtőzés lehetőségét erősíti, hogy a vádlott munkáltatója biztosíthatná a vádlott megélhetését az ukrajnai címére folyósított járandóság formájában.
Bár az ügyben már vádat emeltek és a bizonyítékok rendelkezésre állnak, a bíróság szerint a kapitány esetében fennáll a veszélye annak, hogy a büntetőeljárásban kihallgatni tervezett tanúk befolyásolásával megnehezítené a bizonyítási eljárást.
A kapitány bűnügyi felügyeletét eddig a mozgását nyomon követő technikai eszköz biztosította, "amelynek egy esetleges erőszakos módon történő eltávolítása a sikeres szökést Ukrajna felé nem akadályozná meg, elfogására kevés idő állna rendelkezésre" - írta közleményében a bíróság. Hozzátették: az összebeszélés lehetőségét, illetve a tanúk befolyásolását sem zárja ki a bűnügyi felügyelet, a kapitány kapcsolattartása a büntetés-végrehajtási intézet keretein belül hatékonyabban ellenőrizhető.
A szállodahajó ukrán hajóskapitánya nem először kerül letartóztatásba a történtekkel összefüggésben. A kapitányt június 1-jén letartóztatták, a bíróság azonban lehetővé tette, hogy 15 millió forint óvadék ellenében Budapest területén bűnügyi felügyelet alá kerüljön nyomkövető eszköz alkalmazásával. A legfőbb ügyész a Kúriához fordult, és a legfelsőbb bírói fórum kimondta: törvénysértő volt az óvadék engedélyezése.
Július 31-én - miután a férfit segítségnyújtás 35 rendbeli elmulasztásával is meggyanúsították - a bíróság ismét elrendelte az ukrán kapitány letartóztatását.
November 18-án a Fővárosi Törvényszék azt közölte, hogy jogerősen elrendelték a kapitány bűnügyi felügyeletét, miután a másodfokon eljáró bíróság helybenhagyta azt az elsőfokú végzést, amelyben a Budai Központi Kerületi Bíróság megszüntette a Viking Sigyn ukrán kapitányának letartóztatását és kényszerintézkedésként - nyomkövető technikai eszköz alkalmazásával - bűnügyi felügyeletét rendelte el. A gyanúsított a számára kijelölt lakást engedély nélkül nem hagyhatta el.
Az ügyészség még novemberben emelt vádat a hajóskapitány ellen, aki álláspontjuk szerint nem figyelt kellőképpen, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így nem észlelte az előtte haladó hajót, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést.
A kapitány magatartása okozta az ügyészség szerint, hogy az általa vezetett szállodahajó nekiütközött a Hableány sétahajó hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt ember a vízbe került.
A vádhatóság azt is felrója a kapitánynak, hogy nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének, pedig a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, áprilisban és májusban több mentési gyakorlatot le is vezetett.
A vád szerinti bűncselekmények miatt - a halmazati szabályokra figyelemmel - kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztés szabható ki. A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönre az ukrán kapitányt, és 9 évre tiltsa el a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról.
MTI / Hír TV