Több mint tíz éve foglalkozik személyszállítással Odor Gábor. Két mikrobusza van: egy 15 és egy 17 személyes. Január 1-től a tavalyi ár többszörösét kell fizetniük az úthasználatért. Január elsejétől ugyanis csak az 5 plusz 2 üléses személyautók vehetnek változatlan áron matricát.
A 8 vagy több utas szállítására alkalmas buszok átkerültek a teherautóknak fenntartott D2-es kategóriába. Azaz a korábbi díj kétszeresét kell fizetniük, és további pluszköltség, ha a busz mögé utánfutót is csatolnak. Januártól ez is fizetőssé vált.
„Ilyen négyezer valamennyi körül volt a havi szint, és most ez a duplája lesz az autóbusznak. Illetve az utánfutóra még egyszer ennyit kell majd fizetni. Ezért mondjuk háromszoros a díj, mint amik az előzőek voltak” – mondta a vállalkozó.
Vannak hibák |
Igazságos, ugyanakkor hibás az új útdíjrendszer az Országgyűlés fideszes alelnöke szerint. Gulyás Gergely a Hír Televízió P8 című műsorában azt mondta, minden átalakítás konfliktushoz vezet, az új rendszer azonban nem volt egyértelmű, és a tájékoztatás sem történt meg időben. |
Egy 8 vagy annál több személyes kisbusz 2014-ben egy 10 napos matricáért 2975 forintot fizetett, míg a havi díja 4780 forintba került, függetlenül attól, hogy volt-e rajta utánfutó vagy sem. 2015-től a 10 napos jegy ára utánfutóval együtt már 8925, míg a havi matrica 14 340 forint. A vállalkozó dönthet úgy, hogy inkább éves megyei matricát vásárol a járműnek. Ez a vontatmánnyal együtt 15 ezer forint.
„Kénytelenek leszünk valakire áthárítani egy részét, a másik részét pedig kénytelenek leszünk mi fedezni.” A drasztikus áremelés miatt egyes kisbuszos vállalkozások akár csődbe is mehetnek – ezt már az egyik iskolabuszos szolgáltatással foglalkozó kft. ügyvezető igazgatója mondta a Hír TV-nek. Sok cég ugyanis korábban megkötött szerződései miatt akár hónapokig nem fog tudni árat emelni.
„Az fog történni, hogy tavasz elejéig mindenki ezt szépen lenyeli, és utána megpróbálják valahogy apránként, a vége úgyis mindig az, hogy az embereknek ezt meg kell fizetni. Lehet, hogy egy-két kisebb vállalkozó becsukja inkább a kaput, de valahogy túl kell élni. Így nagyon nehéz vállalkozni, nagyon nehéz szerződéseket kötni, hogy egyik pillanatról a másikra borulnak a feltételek” – hangsúlyozta Hajdu Zsuzsa, a Sargent Iskolabusz Kft. ügyvezető igazgatója.
A szállítók azt is sérelmezik, hogy sokuk a január elsejei e-matrica-vásárláskor tudta csak meg, hogy a drágább kategóriába került. Egyedül az éves országos matrica ára maradt változatlan: 43 ezer forint. Ezt viszont csak azoknak éri meg kiváltani, akik sok fizetős útvonalat érintenek.
Visszakapják a pénzt
Mégsem lesz fizetős az M30-as Miskolcot elkerülő szakasza. A Nemzeti Útdíj-fizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője azt mondta, helytelenül jelölték díjkötelesnek a Szirma és Felsőzsolca közti szakaszt, az ugyanis főútnak számít. Eszerint a jövőben sem kell fizetni az út használatáért, vagyis ha valaki emiatt vette meg az éves, ötezer forintos megyei matricát, az visszakapja az árát.
„Az útszakasz főút besorolású, ezért eredetileg is díjmentes volt. Sajnos a megyei térképen valóban rosszul volt jelölve, azonban az országos térképen helyesen szerepelt. A hibát javítottuk, a térképeken tudomásunk szerint nincs ehhez hasonló hiba. Akik kizárólag emiatt vásároltak Borsod-Abaúj-Zemplén megyei matricát, nem éri kár őket (...) természetesen a javított változat is felkerült oda” – mondta el a Hír Televíziónak Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője.