Tovább folyik a gigászi küzdelem Budapesten a Margit hídnál május 29-én este hullámsírba süllyedt Hableány és vélhetően a hajótestbe rekedt vagy alá szorult áldozatok kiemelése érdekében. Lapzártakor még nyolc dél-koreai utas, köztük egy hatéves gyermek, valamint L. László hajóskapitány holttestét keresik a kutatóegységek a tragédia helyszínétől egészen az al-dunai Vaskapuig. A kutatásban a szolnoki Életjel Mentőcsoport és a Miskolci Speciális Felderítő- és Mentőcsoport kutyái mellett a Szegedi Vízimentő és Tűzoltó Szakszolgálat, a Folyami Katasztrófavédelem és Speciális Mentőegyesület tagjai, valamint dél-koreai szakemberek is részt vesznek. A speciálisan kiképzett kutyák a kutatóhajók elejéről, orrukkal pásztázva a vizet, eddig három holttestet fedeztek fel a folyón.
Tegnap megkezdődött a végső művelet a Dunán. Reggel elsőként lehajózták a Margitsziget mellől a parlamenti kikötő közelébe a HSP 1513 A jelű pontonhajót, amelyre a tervek szerint kiemelik majd a Hableányt. Ezután két speciálisan előkészített uszályt vontattak a hajóroncs fölé, ezeken földmunkákhoz használatos rakodógépeket készítettek elő a víz alatti munkálatokhoz. Kora délután az újpesti kikötőből lehajózott a parlamenti kikötőhöz a 200 tonnát emelni képes Clark Ádám hajódaru is.
Hajdu János, a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója, az operatív törzs parancsnoka döntött arról, hogy még pénteken „lehozzák” a baleset helyszínére az úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg „megszoruljon” az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segítette, és végül simán átúszott mind az Árpád híd, mind a Margit híd alatt, majd kikötött.
A hajódaru érkezésével egy időben a margitszigeti operatív irányítási központnál Jasenszky Nándor, a TEK társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője nemzetközi sajtótájékoztatón beszélt a munkálatokról. A nehézbúvárokra korántsem vár egyszerű feladat, a műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy drótkötélheveder kell a Hableány kiemeléséhez, ezeket kell átfűzniük a félig a fövenybe süppedt hajótest alatt. Jasenszky Nándor azt valószínűsítette: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet.
Szakemberek korábban vasárnap kora délutánra tették az emelés megkezdésének legkorábbi időpontját, mivel a tegnap még tovább áradó folyó akkor kezd viszonylag gyorsan apadni, és kevésbé veszélyesek lehetnek a munkakörülmények. Közben szlovák segítséggel gyorsítják a Duna apadását. Dunakiliti határában vizet eresztenek át a Dunából az Öreg-Duna szakaszára.
A Clark Ádám úszódaru rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt. Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt – ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik –, egyet a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat darab, egyenként 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll, az elején és a végén pedig vezetőköteleket csatolnak hozzá.
Az elmúlt napokban a Hableány alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait, és tegnaptól a tervek szerint haladtak tovább a munkával. A hajótest egy padozaton fekszik, ezalatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik. Azt a több kábelből összefűzött emelőkötelet, amellyel a hajó alatt átvitt hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni, tegnap még gyártották a hajódaru matrózai.
A szabályok szerint biztonsági okokból egyszerre egy búvár dolgozhat, ő továbbra is vakon, tapogatva végzi munkáját a nulla látótávolságú, zavaros vízben, ám vizsgálják a lehetőségét, hogy míg a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés.
Az eddigi adatok szerint a tragédiát okozó Viking Sigyn szállodahajó a Vessel Finder nyomkövető portálon szereplő menetterve ellenére csütörtök este mégsem hajózott be Budapestre, egyelőre ismeretlen okból megállt az osztrák Dunakanyarban, és a Krems melletti Stein kikötőjében várakozott tegnap délután.
A hajó ukrán kapitánya, a 64 éves Jurij C. letartóztatásban van Budapesten. Róla kiderült: áprilisban Hollandiában büntetőeljárás indult ellene, miután a Viking Idun szállodahajó első tisztjeként gyanúsítotti minőségben szerepel egy vízi baleset miatti büntetőeljárásban. Az Idun nekiment egy tankerhajónak, a személyzet állítólag nem vette figyelembe a rádiós jelzéseket.
Pethő János matróz mélységi felderítő volt
Testvére azonosította tegnap délelőtt Pethő János holttestét. Az 53 éves korában elhunyt férfi a Hableány matrózaként szolgált, testét szerda este fogták ki a Szabadság híd közelében.
Pethő Jánostól a Magyar Ejtőernyős-Felderítő Katonai Hagyományőrző Baráti Kör búcsúzott a Facebook-oldalukon, a férfi ugyanis a mélységi felderítők tisztje volt nyugalmazásáig. „[…] korábban Szolnokon szolgált mélységi felderítő tisztként, így a mélységi felderítők családját és a Magyar Honvédséget egyaránt felfoghatatlan veszteség érte. Baráti körünk ezúton is felajánlja segítségét a gyászoló családnak hagyományőrzőként, emberként és bajtársként is. Mindenkit felhívunk arra, hogy egy szál gyertya meggyújtásával tisztelegjen a tragikus hirtelenséggel elhunyt bajtárs emléke előtt! Kék eget!” – írták a bajtársak.
Pethő János néhány hónapja azt mondta az édesanyjának, ha idő előtt eltávozna, hamvait szórják a Dunába. Testvére, Tibor azt nyilatkozta a Lokálnak:
„A hadkiegészítő parancsnokság néhány napja azt kérte, értesítsem őket, ha előkerült a testvérem holtteste, mert szeretnék megadni neki a végtisztességet. Szóval a szertartás helyéről, a részletekről még magam sem tudok semmit. A mélységi felderítőt katonai tiszteletadással fogják búcsúztatni.”