A kormány olyan intézkedések bevezetését tervezi, amelyek ösztönöznék a lakosságot újabb autók vásárlására – ismertette a Hvg.hu a pénzügyminisztériumi javaslatcsomagot. Abból az derül ki, hogy több díjat is eltörölnének, amelyeket jelenleg meg kell fizetni, ha valaki gépkocsit vásárol. Nem kerülne pénzbe az eredetvizsgálat, megszűnne a forgalmi engedély és a törzskönyv kiállításáért kért illeték, import esetén eltörölnék a származás-ellenőrzés, a rendszámtábla, valamint a regisztrációs matrica díját is. Ezzel egy átlagos autó esetében a közvetlen közterhek 40 százalékkal, első forgalomba helyezés esetén pedig mintegy 28 százalékkal mérséklődnének, úgy is, hogy megmaradna a vagyonszerzési illeték és a regisztrációs adó.
Az említett terhek eltörlése mintegy 19 milliárd forint kiesést jelentene a költségvetésnek, ám a javaslatot úgy dolgozták ki, hogy a végeredmény nullszaldós legyen vagy némi nyereséget is hozzon. Ezért emelkedne a használt autók regisztrációs adója. Azaz minden használt gépkocsi behozatali költsége növekedne, kivéve az újonnan bevezetni tervezett Euro 6-os kategóriáét. Ez utóbbi esetében mérsékelnék regisztrációs adó mértékét. Az Euro 6-os mértéke minden hengerűrtartalom-kategóriában az Euro 5-ös ötven százaléka lenne.
Módosítanának a cégautók adóján is. A közteher mértéke ebben az esetben a környezetvédelmi besorolás alapján differenciáltabb lenne, és nőne: a rosszabb környezetvédelmi besorolású és az erősebb gépjárműveknél jelentősen, más csoportokban kisebb mértékben. Felmerült a bevallásos rendszer lecserélése is a szigorúbb kivetéses megoldásra, akár a gépjárműadóval összevont lehetőségként.
A tervezett változtatások nem érintenék a Jedlik Ányos-tervben adott valamennyi kedvezményt és mentességet. Ezt azt jelenti, hogy az elektromos és hibridautókat továbbra sem terhelné regisztrációs, cégautó-, valamint gépjárműadó, de vagyonszerzési illeték sem. Ha valóban megvalósulnak a tervek, akkor a jelenlegihez képest kedvezőbb áron lehet majd autót venni, de az elektromos autó költségelőnye nem veszne el – ismertette a portál.
A Magyar Nemzet megkeresésére a Pénzügyminisztérium sajtóosztálya elmondta: az adórendszerben nem várható radikális változás: marad a családi adórendszer, a 15 százalékos szja és a kilencszázalékos társaságiadó-kulcs; ezek jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar gazdaság az uniós átlag fölött teljesít.
A 2020-as adótörvény előkészítése folyamatban van, a kormány várhatóan júniusban terjeszti a parlament elé; az autóvásárlást érintő adóváltozásokról nem történt semmilyen döntés – írták.