Ami első ránézésre csak egy átlagos villanyoszlop, valójában egy több éves fejlesztés, és rengeteg ember közös munkájának az eredménye. A Budapesti Lechner Ödön fasor mellett 5 darab úgynevezett okososzlopot helyeztek el, a beruházás költsége 50 millió forint volt. A távvezérelhető, ledes oszlopokon van wifi router, konnektor elektromos autóknak, segélyhívó gomb, biztonsági kamera, távvezérelhető reklámfelület, és időjárás, illetve a légszennyezettséget mérő szenzor is.
Ez a kísérleti projekt újraértelmezi a városi közvilágítás adta lehetőségeket
- mondta büszkén az ötletgazda, és egyben fővállalkozó ELMŰ-ÉMÁSZ elnök vezérigazgatója. Az okososzlopot egy magyar cégek alkotta konzorcium fejlesztette. Az átadót követő beszélgetésen az energiaügyekért felelős államtitkár azt mondta, hogy a projekt jól illeszkedik a kormány stratégiai céljaihoz.
Kiemelt kormányzati cél, hogy a jövőben Magyarországon dinamikus és minőségi gazdasági növekedés legyen jellemző. Ebben a magas hozzáadott értéket biztosító, innovációra támaszkodó tevékenységeknek kell vezető szerepet játszaniuk. A növekedést a jövőben egyre kevésbé az összeszerelő jellegű olcsó munkaerőre támaszkodó tevékenységek fogják tudni biztosítani
- mondta Kaderják Péter, energiaügyekért felelős államtitkár.
Az oszlop hálózati összeköttetését optikai kábelekkel oldották meg, így a jövőben az 5g, illetve az önvezető autókhoz szükséges hálózat kiépítésénél is hasznosak lehetnek. Az ELMŰ vezérigazgatója azt mondta, hogy a beruházás megtérülése akkor várható, ha üzleti ügyfelek, például bevásárlóközpontok is rendelnek az oszlopokból. Az elektromos autókat azonban már nem sokáig lehet ingyen tölteni az ELMŰ hálózatáról.
Úgy gondolom, hogy eljött az ideje, hogy ezt megtegyük. Lépésről lépésre el kell jutnunk egy rendszerhez, aminek a célja nem feltétlenül a töltőkbe fektetett tőke visszanyerése, hanem egy jól átgondolt rendszer. Használati díjat szedünk, vagy átalánydíjat, esetleg kilowatt óránként, vagy időalapon. Tehát ezt gondosan kell kidolgozni, és valószínűleg először egy köztes megoldás lesz, majd végül ha megvan a törvény eljuthatunk a végső megoldáshoz
- mondta Marie-Theres Thiell.
Az államtitkár azt mondta, hogy még az ősz folyamán szeretnék megalkotni az elektromos autók töltésére vonatkozó törvényt.