Arról szólva, hogy az ukrán kapitány 15 millió forintos óvadék ellenében kijöhetett a börtönből, a szakértő jelezte, hogy érvényesíteni kell a legkevésbé korlátozó kényszerintézkedés elvét. Hozzátette ugyanakkor, hogy szerinte a megfelelő mértékű óvadék a letartóztatási okok közül csak a szökés, elrejtőzés veszélyét csökkenti, a bizonyítás megnehezítéséét nem.
A Hableány sétahajó május 29-én este összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval a Margit híd közelében és elsüllyedt. A Hableány fedélzetén 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. A baleset után hét embert sikerült kimenteni.
A szállodahajó 64 éves ukrán állampolgárságú kapitányát a baleset másnapján vették őrizetbe vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező, gondatlan veszélyeztetésének gyanúja miatt. A kapitány letartóztatása a 15 milliós óvadék megfizetése után megszűnt, a gyanúsított Budapestre kiterjedő bűnügyi felügyelet hatálya alá került, nyomkövetőt kell viselnie, és köteles hetente kétszer személyesen jelentkezni a nyomozóhatóságnál.
Esélye sem volt a magyar sétahajónak
Két napon át, összesen 26 órán keresztül tartott a Csepeli Szabadkikötőben a Hableány bűnügyi szemléje, amely csütörtökön zárult le. A turistahajót ezt követően az újpesti kikötőbe szállították.
A Hableányt a tragédiát követő 13. nap, kedden emelték ki a Dunából a szakemberek, Csepelen pedig a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) rendőrei az ügyészséggel, a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) bűnügyi technikusaival, valamint a katasztrófavédelem szakembereivel, igazságügyi és hajózási szakértőkkel együttműködve kezdték meg a hajótest átvizsgálását.
A legmodernebbnek számító, úgynevezett 3D-s szemlén a szakemberek összesen 34 gigabájtnyi felvételt, 9 gigabájt fényképet készítettek, rögzítették a hajón lévő sérüléseket, elváltozásokat. A személyi és tárgyi bizonyítékok teljes körű beszerzése, valamint a tényállás tisztázása érdekében lefoglalták a Hableány kommunikációs és adatrögzítő eszközeit. Mindemellett eltávolították a Hableányból a gázolajjal szennyezett vizet, homokot, iszapot.
Az átvizsgálás során kiderült: a sétahajó súlyos sérüléseket „szerzett”.
Minden jel szerint a Viking Sigyn nevű szállodahajó először a Hableány tatját érte el, maga alá gyűrte a sétahajót, amely hét másodperc alatt a víz alá került, de a Viking Sigyn ezt követően még a víz alatt is maga előtt görgette a Hableányt. A magyar hajó megpördült, az orr lejtmenetbe, a tat hegymenetbe került, sőt a hossztengelye körül is megfordult legalább egyszer.
A halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett vízi közlekedés veszélyeztetése vétségével gyanúsított Jurij C. (a szállodahajó ukrán kapitánya) tegnap elhagyhatta a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézetet, miután befizették érte a 15 millió forintos óvadékot. Bűnügyi felügyelet alá került, amely a bírósági tárgyalás előkészítése során hozandó határozatig, legfeljebb azonban négy hónapig tart. Védője, Tóth M. Gábor is csak annyit mondott, hogy védencét megrázták a történtek, de vitatja, hogy bűnös volna, mivel álláspontja szerint nem követett el semmilyen szabályszegést.
Eddigi információk szerint az előzésbe kezdett Sigyn nem vette fel a kapcsolatot a Hableánnyal, pedig a hajózási szabályzat ezt kötelezővé teszi. A Jurij C. óvadéka ellen és a letartóztatás fenntartása mellett fellebbező Fővárosi Főügyészség kitart amellett, hogy a bíróság meg sem vizsgálta a jogerős döntés előtt azt a tényt, hogy a kapitány az ütközés után adatokat törölt le a mobiltelefonjáról.