A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több mint 360 jegy- és bérletértékesítő automatájából negyvenhatot rongáltak meg idén január elseje és július 31-e között – tájékoztatta lapunkat a társaság kommunikációs osztálya. A közlemény szerint a legjellemzőbb sérülések a kijelzőtörés, a bankkártyaterminál, illetve a kameraplexi rongálásai voltak, és összességében 13,7 millió forint kár keletkezett. – Az idén hat alkalommal olyan súlyos rongálás is történt, amely miatt az automatákat le kellett szerelni és el kellett szállítani, mert a helyszíni javításukra nem volt mód – írták.
A szándékos rongálások egyik formájaként említették azt a helyzetet, amikor az üzemszerű működést anyagi haszonszerzés miatt akadályozták. – Az ilyen manipulációs kísérletek 2014 nyarán kezdtek elterjedni a bankjegyvisszaadó nyílás eltömítésével. Ezek visszaszorítása érdekében először az automaták működését módosítottuk úgy, hogy 60 másodperc után az el nem vett bankjegyeket visszahúzza az automata. 2017 márciusában pedig a szoftvert ismét módosítottuk, hogy a figyelmetlen ügyfelek ne felejtsék ott a visszajárót, így hangjelzés kíséri a bankjegy visszaadásának folyamatát, s a fejlesztések után ez a fajta manipulációs tevékenység megszűnt – ismertették a közleményben.
Egy másik visszaélés – az érmekivezető nyílások eltömítése – miatt 2016 nyarán a frekventált helyszínekre a BKK saját erőforrásból biztonsági őröket állított, átmeneti megoldásként. – 2017 májusában a teljes hálózatra elkészült egy egyedi hardveres fejlesztés is, amely az érmekivezető csatornákat több szenzorral látja el, s tömítés esetén 10 másodpercen belül letiltja a készpénzfizetési funkciót, megakadályozva ezzel a pénzhez jutást és a további ügyfelek megkárosítását – írták.
Fotó: Havran Zoltán
A tájékoztatásban arra is kitértek, hogy 2017 decemberében a BKK megállapodást kötött a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal, s ez alapján az igazgatóság 17 kamerával megfigyelt aluljáróban 64 jegykiadó automata távoli felügyeletét látja el, visszaélés esetén pedig azonnali helyszíni járőri intézkedést kezdeményeznek.
– A rendszerszintű visszaélések miatt a BKK több ízben is feljelentést tett, emellett a tapasztalatok szerint az ügyfelek is számos esetben közvetlenül értesítik a rendőrséget. Szükség esetén a közterület-felügyelet járőreit is a helyszínre vezénylik, aminek eredményeként az elkövetőket az illetékes rendőrkapitányságokon előállítják. Az automatákkal kapcsolatos törvénysértés miatt született már elzárást elrendelő ítélet – ismertették, hozzátéve: az automaták informatikai távfelügyeletbe vannak kötve, így a BKK azonnal értesül azok meghibásodásáról, és megteszik a hibaelhárításhoz szükséges intézkedéseket.