A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség indítványozta a nyomozási bírónál, hogy további három hónappal, november 30-ig hosszabbítsa meg a Hableány-katasztrófa egyetlen gyanúsítottja letartóztatásának határidejét.
A hatóság indítványában részletesen kifejtett álláspontja szerint az eljárásban a terhelt jelenlétének biztosítása, továbbá a bizonyítás megnehezítésének vagy meghiúsításának megakadályozása érdekében továbbra is indokolt a legsúlyosabb kényszerintézkedés fenntartása.
Fotó: Kurucz Árpád
Az ukrán Jurij Csaplinszkijt július 30-án tartóztatta le egy hónapra a Budai Központi Kerületi Bíróság (BKKB), miután a hajóskapitányt a halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége után segítségnyújtás elmulasztásával is meggyanúsította az ügyészség.
A BKKB határozatát a Fővárosi Törvényszék jóváhagyta, és a letartóztatás hatálya pénteken jár le. Az ügyészség indítványa után azonban várhatóan meghosszabbítják a legsúlyosabb kényszerintézkedést a Viking River Cruises kapitánya ellen.
Mint arról lapunk elsőként beszámolt, a Viking társaság folyami hajóinak felülvizsgálatát és az új típusú hajók betiltását indítványozzák sértetti jogi képviselők a dunai hajókatasztrófa miatt.
A norvég cég svájci zászló alatt hajózó Sigyn nevű szállodahajója küldte hullámsírba május 29-én a Hableány magyar sétahajót. Az egyesített folyami, nautikai és műszaki igazságügyi szakértői véleményben szerepel, hogy a Viking Sigyn speciális orrkiképzése is hozzájárult a katasztrófához.
Ez alapján beadvánnyal fordulnak a hajózási hatósághoz, és indítványozzák a Viking River Cruises folyami flottájából a katasztrófát okozó Sigyn és testvérhajóinak műszaki felülvizsgálatát, illetve azt is, hogy tiltsák be a speciális orrkiképzésű vízi járművek közlekedését a Duna magyarországi szakaszán.
Az egyesített szakértői vélemény szerint a Sigyn az ütközéskor 14 kilométeres sebességgel haladt a Duna belvárosi szakaszán – a szokásosnak majdnem a duplájával. Valamivel korábban még csak 3,7 kilométeres sebességgel hajózott hegymenetben a Monarchia sétahajóval együtt, majd a Monarchia kapitánynőjének vallomása szerint hirtelen felgyorsított 11,3 kilométerre, ami nehezen érthető, ugyanis a folyam belvárosi szakaszán a szállodahajók legfeljebb 9,3 kilométeres sebességgel szoktak haladni. A sértetti jogi képviselők szerint tehát a Sigyn voltaképpen gyorshajtást követett el, amikor tovább gyorsított 14 kilométeres sebességre, és előzésbe kezdett.
A szakértői vélemény kimondja: Jurij Csaplinszkij kapitány az előzés szabályait megszegve próbálta megelőzni a magyar sétahajót, amely már a manőver megkezdésének pillanatában is veszélyes közelségben volt. Emiatt a Sigyn közeljelző berendezése is riasztást adott ki, csakhogy a hangjelzést némára állították a kormányfülkében.
A Sigyn speciális orrkiképzése miatt a szállodahajó 8-10 méteres torlóhullámot tolt maga előtt, ami belökte a Hableányt a Sigyn elé. A szállodahajó ekkor ütközött neki a sétahajó bal tatjának, és egyedi orrkiképzése miatt nem oldalirányba lökte ki maga elől a magyar hajót, hanem még jobban beforgatta, valószínűleg maga alá gyűrte.
A Hableányon utazó 33 dél-koreai utas és a kétfős magyar személyzet közül csak azoknak volt esélyük a túlélésre, akik a sétahajó oldalt nyitott fedélzetén utaztak. A túlélők közül többen is azt mondták, amikor tanúként kihallgatták őket, hogy a Sigyn után érkező szállodahajó, a Viking Idun egyszerűen átgázolt rajtuk.