2024. 04. 19. Péntek Emma napja
Jelenleg a TV-ben:

Napi aktuális

Következik:

Napindító 07:30

Belföld

Kátyúba esett a trolibeszerzés

Normál esetben elúszott Budapest lehetősége, hogy lehívja a trolibuszbeszerzésből megmaradt op­ciót. A főváros egy hiányzó kormányzati aláírást okol, de ez valójában nem befolyásolja az ügyet. Az ismét életbe lépő rendkívüli jogrend viszont segítő kezet nyújthat Karácsony Gergelynek - írja a Világgazdaság.

  • Kátyúba esett a trolibeszerzés

Egyértelműen megüzente a kormányzatnak a budapesti vezetés, hogy ha nem járul hozzá egy újabb hitelkeret megkötéséhez az Európai Beruházási Bankkal (EIB), akkor nem hívja le a november 30-án lejáró trolibuszbeszerzési opciót – értesült a Világgazdaság. Mindez azt jelentené, hogy 51 modern, zéró károsanyag-kibocsátású Skoda-Solaris típusú járműtől esne el az utazóközönség. A vásárlás nem egészen 11 milliárd forintba kerülne. A kedvező ajánlat a BKK által még 2014-ben tető alá hozott troli- és villamosbeszerzés része. Az előző városvezetés több alkalommal élt is az opciós jogával, a BKK éppen a napokban állította forgalomba a nyolcadik villamost abból a 26-ból, amelyek megrendeléséről 2017 végén született döntés.

A kommunikáció szerint a főváros ezúttal azért keveredett konfliktusba a kormánnyal, mert az utóbbi meg akarja akadályozni, hogy a városháza megteremthesse a szükséges forrást a projekthez. Ezt Karácsony Gergely egy 70 milliárd forintos EIB-hitel felvételével oldaná meg, amelyhez viszont a stabilitási törvény értelmében a kabinetnek előzetesen hozzá kell járulnia. A főpolgármester, mint mondta, csak egy aláírást kér, de nem kapja meg. Erre válaszul kormányhatározat született, amely arra hívja fel a figyelmét a városvezetőnek, hogy a rendelkezésére áll 61 milliárd forint, egyebek között pont a járműbeszerzésekre felhasználható EIB-hitelkeret. Ezért a kormány abban támogatja Budapestet, hogy ne egy újabb adósság, hanem ennek terhére szerezze be a környezetbarát trolikat. Karácsony Gergely úgy reagált, hogy ez csak akkor lehetséges, ha például a Lánchíd felújításáról, a Blaha Lujza tér rekonstrukció­járól, az útépítésekről vagy a 3-as metró akadálymentesítéséről is lemondana, mivel ezt a pénzt egyebek mellett erre szánták - hívták fel a figyelmet.

A főpolgármester állításait árnyalja, hogy a felsorolás együttesen sem fedi le a teljes hitelkeretet, az pedig nem ismert, mire költenék a fennmaradó részt. Az EIB működésére, illetve a főváros és a bank között korábban megkötött hitelkeretek tartalmára rálátó forrásaink pedig egyaránt arról beszéltek, hogy Budapest annak idején valóban megjelölt számos irányadó projektet, amelyek megvalósulását EIB-forrásokból finanszírozná, de van mozgástere, hogy a már meglévő összegeket átcsoportosítsa a trolibuszok lehívására. Egy ilyen változás az átlagos ügymenet része az EIB-nél, amely eleve kalkulál azzal, hogy módosulnak az eredeti célok. A trolibeszerzés forrása tehát megvan. A luxemburgi székhelyű uniós pénzintézettel 2015-ben aláírt 100 és 200 millió eurós fővárosi hitelkeret jelen állás szerint azonban 2020 végén megszűnik, utána az addig fel nem használt pénz nem lesz elérhető. A témában lapunk érdeklődésére a városháza azt nyilatkozta, hogy a teljes EIB-hitelkeretet lehívja az idén, a trolibuszbeszerzés kapcsán pedig a főpolgármester álláspontját erősítették meg. Karácsony Gergely ragaszkodása az új hitelkerethez azért is érthetetlen, mert ennek megszerzése pozitív forgatókönyv esetén is decemberre várható, tehát ez semmi esetre sem lehetne fedezet a hónap végén kifutó trolibeszerzési opció mögött.

A járműbeszerzés elindítását egy sor időigényes adminisztrációs folyamat előzi meg, ezek előkészítésének a városháza részéről eddig semmi nyoma. A 11 milliárd forint biztosításához fővárosi közgyűlési döntés kell, és nagy valószínűséggel az idei büdzsét is módosítani kell még november 30. előtt. Erre normál körülmények között nem lenne esély, a múlt hét óta ismét hatályos rendkívüli jogrend azonban Karácsony Gergelynek is lehetőséget teremt arra, hogy mindezt saját hatáskörben megtegye, átugorva a testületi vita és döntéshozatal szintjét. Ha tehát van valós szándék a trolik megvásárlására, az valóban mindössze egy aláírásra vár. De nem a kormányéra, hanem a főpolgármesterére - írja a lap.

Világgazdaság

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

Utolsó útjára kísérték Tordy Gézát + videó

Utolsó útjára kísérték Tordy Gézát + videó

Lukács Sándor: "A kincs az az üzenet, amit át tudunk adni úgy a lelkekben minél tovább megmaradjon. És te, Gézus… ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál... A jó Isten legyen veled."
Agrárfórumot tartottak Kunmadarason + videó

Agrárfórumot tartottak Kunmadarason + videó

Jakab István rámutatott: A feliratkamara megerősítésre került, kamarai falugazdász hálózat megerősítésre került és a falugazdászok mint falugazdász szaktanácsadók végzik április elsejétől a munkájukat.
@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!