A megállapodás alapján a kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Company Ltd. (CRRC ZELC) a Cargo Hungaria számára környezetbarát, kifejezetten árufuvarozásra optimalizált villany-hibrid tolató és nagyteljesítményű vontató mozdonyokat fejleszt és gyárt.
Az államtitkár elmondta, az ITM közlekedési jövőképe szerint 2030-ra a vasúti közlekedésnek műszaki, pénzügyi és környezeti szempontból is fenntarthatóvá kell válnia, a Rail Cargo Hungaria és a kínai vállalat innovatív kezdeményezése fontos előrelépést hozhat ezen a téren - tette hozzá Mosóczi László.
Az államtitkár kiemelte, a kormány számos intézkedése és programja szolgálja a környezetet kevésbé terhelő közlekedési módok, műszaki megoldások térnyerését, a járműállományok megújítása hozzájárulnak a klímavédelmi célok eléréséhez, az életminőség javításához.
Az ITM államtitkára felidézte, hogy a következő években részben hazai gyártókapacitásokra támaszkodva 6000 autóbuszt cserélnek le a helyi és helyközi közlekedésben, a fenntartható közlekedés térnyerését segíti az elektromos autózást ösztönző járművásárlási támogatás, a töltőinfrastruktúra-fejlesztési program.
Mosóczi László kijelentette, az innovációs tárca ágazati stratégiai célként kezeli a villamos vontatás folyamatos kiterjesztését, 2010 óta a villamosított vasúti vonalszakaszok összes hossza mintegy 400 kilométerrel, a teljes hálózathoz viszonyítva 36 százalékról 41 százalékra nőtt, ez az arány az előkészítés alatt lévő további fejlesztések megvalósítása esetén 50 százalék lesz, ezzel a villamosított szakaszok hossza 3400 kilométerre növekszik.
Az ITM államtitkára kitért arra, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium a közelmúltban stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Rail Cargo csoport hazai cégeivel, ebben megfogalmazták, hogy törekednek a vasúti árufuvarozás részarányának növelésére a fenntartható fejlődés érdekében.
Mosóczi László elmondta, a Rail Cargo Hungaria és a kínai vasúti járműgyártó cég közös projektje elősegíti Magyarország és Kína gazdasági együttműködésének elmélyítését, és utalt arra, kínai közreműködéssel valósul meg a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése, kétvágányúsítása. Ezzel Magyarország kínálja majd a kínai áruk leggyorsabb szállítási útvonalát a görögországi kikötők és Nyugat-Európa között - tette hozzá az államtitkár.
Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke rámutatott arra, hogy a cégcsoport stratégiájának fontos eleme a technológiai fejlesztés iránti elkötelezettség, a környezettudatosság, és ebbe illeszkedik a villany-hibrid mozdonyok beszerzése.
A Rail Cargo Hungaria közleménye szerint a megállapodás értelmében 4 évre bérbe veszik a járműveket, a bérleti szerződés magában foglalja a járművek teljeskörű karbantartásának kiadásait is. Amennyiben a hibrid mozdonyok az elvárt teljesítmény szerint fognak működni, a Rail Cargo Hungaria élhet további bérlési, vagy vásárlási opció lehetőséggel, illetve kedvező feltételekkel rendelhet további 20-20 járművet mindkét típusból.
A tolatómozdonyokkal a Rail Cargo Hungaria Magyarországon lát majd el feladatokat, a vontatómozdonyokat pedig Magyarországon kívül Horvátországban, Szerbiában, Romániában, Macedóniában, Görögországban, valamint Bulgáriában fogja közlekedtetni.
A kifejlesztendő nagy teljesítményű hibrid üzemű vontató villanymozdonyokba és a tolatómozdonyokba szerelt úgynevezett super last mile battery pack lehetővé teszi majd a haladást egyes felsővezetékkel nem rendelkező szakaszokon. Ilyen esetben a közlekedéshez szükséges energiát az akkumulátorokból nyerik a mozdonyok, erre a megoldásra például az iparvágányok jelentős részénél van szükség - tájékoztatott a Rail Cargo Hungaria.
MTI