Egyre súlyosabb a munkaerőhiány Magyarországon. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége úgy számol: évente 40-50 ezer fővel is csökkenhet a dolgozók száma, a nyugdíjba vonuló munkaerőnél ennyivel kevesebben kezdenek el dolgozni. A munkaadói szervezet alelnöke szerint ezért is kell a lehető legkisebbre csökkenteni az iskolai lemorzsolódást. A végzettség nélküli iskolaelhagyás tavaly a tanév második félévében 66 ezer diákot veszélyeztetett az Oktatási Hivatal adatai szerint. A lemorzsolódási adatok romlottak, mióta 16 évre csökkent a tankötelezettség felső korhatára. A munkaadók szerint törekedni kell arra, hogy minél többen 18 éves korukig az iskolarendszerben maradjanak.
„100 milliós, vagy annál is nagyobb értékű gépekhez csak olyan gyerekeket szabad hozzáengedni, akinek nem csak a tudás, hanem az érzelmi intelligenciája is eléri azt a szintet, hogy fel tudják mérni azt, hogy mekkora felelősség ezekkel az eszközökkel dolgozni” – mondta Gablini Gábor, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének alelnöke.
A kormány még 2012-ben szállította le a tankötelezettség korhatárát 18-ról 16 évre. Az ötlet a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökéé volt. Parragh László ma is úgy látja: szükség lehet arra, hogy bizonyos diákok 16 évesen befejezhessék tanulmányaikat.
„Természetesen a tanulás nyitva van felfelé akármeddig. Bármeddig tanulhat egy gyerek, azt támogatja az állam. Viszont van egy pont, ahol azt kell mondani, hogyha nagyon-nagyon nem akarja, a család nagyon nem támogatja, akkor ne áldozzunk be egy egész osztályt azért, mert az a gyerek egész egyszerűen nem akar iskolába járni” – nyilatkozta.
A felvetést ugyanakkor a köznevelési kerekasztal is vizsgálná. „Számos javaslat, amit a munkaadói oldal megfogalmaz, az számunkra azért nem csak egy ilyen lesöprésre méltó valami, meg fogjuk vizsgálni ennek a lehetőségét” – mondta Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős helyettes államtitkár.
A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége kötelező vizsgához kötné az általános iskola befejezését. A szervezet szerint ugyanis a diákok negyede funkcionális analfabétaként kezdi a középiskolát.