Gulyás Gergely sajtótájékoztatóján közölte: az elmúlt napokban az utcákon mindenki szembesülhetett azzal, hogy most már nem az ellenzék folytat amerikai pénzből kampányt, hanem közvetlenül az amerikai nagykövetség indított kampányt Magyarországon.
Ez „szokatlan, szövetségesek között különösen is szokatlan” - fogalmazott a miniszter, aki a legnagyobb bajnak azt nevezte, hogy az amerikai kampány háborúpárti kampány.
Gulyás Gergely egyúttal közös érdeknek nevezte, hogy a lehető leghamarabb legyen tűzszünet, és legyenek béketárgyalások.
„Nincs az a szövetségesi, diplomáciai, akár baráti nyomás is, aminek Magyarország ne állna ellent” - hangoztatta a miniszter azt s világossá téve, hogy a magyar kormány nem fog változtatni az álláspontján.
Úgy fogalmazott:
amerikai nyomásra sem vagyunk hajlandók változtatni azon, hogy életeket menteni csak tűzszünettel és békével lehet, és jelenleg úgy tűnik: ezt a háborút megnyerni egyik fél sem tudja.
A tárcavezető felidézte, hogy a magyar kormány álláspontja az elmúlt években teljesen világos és egyértelmű volt. „Mindig a nemzetközi jog talaján álltunk” – jelentette ki, hozzátéve: Magyarország ennek megfelelően ítélte el az orosz agressziót, segítette Ukrajnát, nyújtott humanitárius segítséget Ukrajnának és kiemelten Kárpátaljának.
A több mint egy éve tartó ukrajnai háborúnak most már több mint százezer áldozata van, ezért „elkerülhetetlenül szükséges”, hogy mielőbb tűzszünet legyen és béketárgyalások kezdődjenek – hangsúlyozta Gulyás Gergely, aki megjegyezte azt is: a jelenlegi amerikai akció, a plakátkampány sem tud változtatni ezen a kormányzati elkötelezettségen.
Gulyás Gergely utalt rá, hogy Amerikában, a magyarországival összehasonlítva, sokkal szigorúbb következményekkel járó törvények tiltják ezt a magatartást. „Itt az ideje felzárkóznunk” – hangoztatta.A miniszter újságírói kérdésre közölte: a plakátkampányt „szerencsétlen olyan politikai közegben megtenni, amikor amúgy is a jelenlegi demokrata adminisztrációhoz nyíltan kötődő szervezetek jelentős pénzekkel szálltak be a magyar ellenzék kampányába a 2022-es választásokon”. Ez tovább erősíti a belpolitikába való beavatkozás szándékát, „ez pedig nem helyes” – rögzítette.
Egyelőre óriásplakátokat látunk, de ez nem zárja ki, hogy később a kampány más felületeken is folyjon – válaszolt Gulyás Gergely egy másik újságírói felvetésre.
David Pressman, az Egyesült Államok magyarországi nagykövetének szerda délután tartandó sajtótájékoztatójára vonatkozó újságírói kérdésre Gulyás Gergely azt mondta: ha az ott elhangzottak a magyar kormányt bármiben érintik, akkor a kabinet reagálni fog rá.
Szintén felvetésre a miniszter azt mondta: sajnálja, hogy az Index.hu hírportált nem engedik be az nagyköveti sajtótájékoztatóra, de a házigazda amerikai nagykövetség szabja meg, hogy kit engednek be.
Akcióban a présember
„Még szerencse, hogy a Fehér Házban megőrizték a humorérzéküket, és Biden elnök a jó barát helyett egy présembert, Pressmant küldött nagykövetnek, hogy bármi áron, de préselje bele a magyarokat a háborús táborba, préseljen ki belőlünk egy csatlakozónyilatkozatot. Jó ez így, a humor átsegítheti a barátságot a nehezebb időkön. De oda azért nem kellene eljutni, hogy legközelebb valami Puccini nevű embert küldjenek” – utalt Orbán Viktor már az évértékelő beszédében arra, hogy Joe Biden nyomásgyakorlás miatt küldte David Pressmant Magyarországra.
Az Origo szerint a nagykövetnek folyamatosan ellenőriznie kell a hazai dollárbaloldalt, célja pedig nem más, mint megváltoztatni a békepárti kormányzati álláspontot. A portál megjegyezte azt is, hogy ezzel világossá vált, miért nem szavazta meg a Gyurcsány Ferenc vezette dollárbaloldal a kormánypárti békepárti határozatot.
„Ruszkik haza”
Mint ismert, „Ruszkik haza” felirattal jelentek meg országszerte óriásplakátok a napokban. Az orosz csapatok Ukrajnából történő kivonását sürgető hirdetések többek között Gyulán, Egerben és Miskolcon is fellelhetők. A plakátkampányt a dollármédia és az amerikaiak által finanszírozott álcivil szervezetek révén az amerikai nagykövetség indította. A felirat szerint ugyanis a hirdetések annak a Nyugati Pályán nevű Facebook-oldalnak a megbízásából készültek, amelyet az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövetségének támogatásával hoztak létre 2020 februárjában.