Dávid Imre egy Boeing 737-es kapitánya volt a Malévnál. Indiába hívták dolgozni a képzett szakembert, de már nem akar új életet kezdeni máshol. „1979-ben léptem be a Malévhez, akkor még édesapám is itt dolgozott, és az édesanyám is. Ezt megélni... ez olyan gyakorlatilag, mint amikor szétszakad egy család" – mondja az egykori alkalmazott, aki huszonnyolc évig dolgozott a cégnél.
Felmondólevelek, futószalagon
A felmondóleveleket „futószalagon” adták át az egyik bevásárlóközpontban működő Malév-irodában. Névsor szerint szólították az alkalmazottakat, akikre fejenként 10 perc jutott. Csütörtökig ezren kapják kézhez a dokumentumot. A végleges felszámolásig egy 80-100 fős csoport marad a cég alkalmazottja.
A csődeljárás során még van töméntelen szál, amit le kell zárnom, és hát nem jó így bejönni dolgozni” – mondja Kerekes János, a Malév károsanyag-kereskedelmi rendszermenedzsere.
Néhány vezető kivételével valamennyi dolgozónak van munkaszerződése, illetve kollektív szerződése, így mindenkire a munka törvénykönyve vonatkozik. A felmondás konkrétumokat nem tartalmaz, így azt sem, mikor és mennyi végkielégítést kapnak a volt malévosok.
A Malév Zrt. humán igazgatója azt mondta, a márciusi bérüket a bérgarancia alapból kapják meg a dolgozók, várhatóan április második felében. A végkielégítésekről még keveset lehet tudni.
Nem teljesíthető
„A jelen állapot szerint a végkielégítés, illetve a felmondási időre jutó összeg egy részére a bérgarancia-alap fog fedezetet biztosítani, az összes többit pedig követelésként nyilván kell tartanunk” – mondta el a Hír Televíziónak Király József, a Malév Zrt. humánigazgatója. Hozzátette: ennek jelentése, hogy a bérgarancia-alap egy felülről korlátos összeg, amit mindenki a törvényben meghatározottak szerint vehet fel. Ez 1 millió 13 ezer forint, akinek efölötti a követelése, azt ebben a pillanatban nem tudjuk teljesíteni.
A szakszervezetek az elbocsátások és a juttatások miatt biztosan perelni fognak, de sokan egyénileg is jogi útra terelik az ügyet.
Van igény budapesti központú, magyar nemzeti érdeket képviselő légitársaságra, azonban nem feltétlenül kell teljes egészében állami tulajdonúnak lennie – vélekedtek a résztvevők a Budapesti Corvinus Egyetemen „A Malév újratöltve, avagy a nemzeti nagyvállalatok létjogosultsága” címmel tartott kerekasztal-beszélgetésen. Ismert, február 3-án reggel hat órakor állt le a Malév. |