Az ország mintegy 30 ezer kilométernyi közúthálózatának több szakasza is 40 évnél idősebb. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője szerint az ilyen elöregedett élettartamú burkolathálózatokon sokkal könnyebben jelenhetnek meg úthibák, kátyúk, amiknek a kialakulását az elmúlt hetek olvadás-fagyási ciklusai jelentősen növelnek.
Az üzemmérnökségek folyamatosan javítják az úthibákat, de végső megoldást csak a teljes burkolatcsere jelentene. Tavaly már 60 útszakaszon megkezdődött a munka, idén további 200 alárendelt utat rekonstruálnak.
– A négy és öt számjegyű mellékúthálózatot igyekszünk mihamarabb felújítani, hiszen itt található a legtöbb problémás útszakaszunk – közölte Pécsi Norbert Sándor. – Ez azt jelenti, hogy elsősorban a térségi központokat, kistérségeket összekötő utakat igyekszünk felújítani, hogy a közlekedők, az úthasználók minél biztonságosabban juthassanak el a közintézményekhez, óvodákhoz, iskolákhoz, munkahelyeikhez – hangsúlyozta a szóvivő, hozzátéve: erre a programra mintegy 110 milliárd forint áll rendelkezésükre.
Az autósoknak addig is érdemes résen lenniük, ha kárt szenvednek, az út fenntartója köteles megfizetni az okozott hibát. A közútkezelő csak tavaly 23 millió forintot fizetett ki úthiba miatt, de számos olyan eset van, ami miatt elutasíthatják az igényeket.
– Az útszakasz fenntartója kirakta az úthibát jelző táblát, ez esetben már vagy nem felelős az út kezelője, vagy pedig osztott a felelősség – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) kommunikációs főosztályvezetője, Gilyén Ágnes. – A másik gyakori eset: túlléptük a sebességhatárt – akkor sem felel már a kátyú okozta kárért az út fenntartója. Ugyancsak elég gyakran előfordul az, hogy az okozott kárt ott a helyszínen nem vesszük észre – hívta föl a figyelmet a szakember.
Ha az útkezelő nem fizet, a biztosítóhoz fordulhat az autós.
Egy friss felmérés szerint a magyar autósok harmadának okozott kárt a rossz útburkolat. A szakemberek arra hívják fel az autósok figyelmét, hogy minden esetben még a helyszínen készítsenek fényképet a kátyúról, és az okozott kárról. Ha pedig nagyobb értékű a káreset, a bizonyítás érdekében érdemes kihívni a rendőrséget is.