Újabb bűncselekmény, cserbenhagyás és elsősegélynyújtás elmulasztása miatt is nyomoz a május 29-én történt hajótragédia ügyében a BRFK-n felállított különleges nyomozócsoport, tudta meg a Magyar Nemzet.
Több, a nyomozásra kívülről rálátó, ám névtelenséget kérő forrásunk is megerősítette: a Hableány sétahajót hullámsírba küldő Viking Sigyn szállodahajó, bár visszatolatott a tragédia helyszínére, ám rövid idő után mégis távozott onnan.
A büntető törvénykönyv szerint ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínről eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, cserbenhagyást követ el.
Forrásaink szerint a Sigyn utasai elmondták még a tragédia éjszakáján az őket tolmáccsal meghallgató rendőröknek, hogy az ütközést észlelve kiabálni kezdtek, hogy baleset történt, s ezt hallotta meg a kapitány, aki az utasoktól kérdezgette, hogy mi történt. Ezután tolattak vissza, majd néhány másodperc után elhajóztak a Dunán felfelé. Amennyiben ez így történt, akkor a kapitány egyáltalán nem látta a katasztrófát, nem észlelte az ütközést.
A rendőrség a nyomozás érdekeit szem előtt tartva nem árul el részleteket a vizsgálatról. Az ukrán kapitány, Jurij C. védőjét, Tóth M. Gábort többször is hiába kerestük, az ügyvédi irodájától eredménytelenül kértünk visszahívást, így nem tudtuk megkérdezni tőle, hogy védence az ütközés pillanatában valóban szelfizett-e a mobiltelefonjával utasai egyikével, mint ahogy az felmerült.
Az önfotózás mindenesetre magyarázat lehet arra a fővárosi főügyészségi közlésre, miszerint a kapitány a katasztrófa után mobiltelefonjáról adatokat törölt. A fentiek tükrében az is érthetővé válik, hogy miért rendelt ki a nyomozóhatóság szemész orvos szakértőt is a vizsgálat során.
A szemésznek a kapitány látásélességét kell véleményeznie, illetve azt is vizsgálnia kell, hogy a kormányállásból láthatta-e egyáltalán a Sigyn előtt-mellett haladó Hableányt, amennyiben a haladási utat nézte és nem szelfizett.
Jelenleg továbbra is egy gyanúsítottja van az ügynek, az ukrán kapitány, akit gondatlan bűnelkövetéssel gyanúsítanak. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével gyanúsított Jurij C., ha jelenlegi állásában vádemelésig jut az ügy és a bíróság bizonyítottnak találja a bűnösségét, minimum két, maximum nyolc év szabadságvesztést kaphat, ám a bírói gyakorlat szerint a közarányos büntetés feletti, öt-hat éves szabadságvesztésre lehet számítani.
Amennyiben szándékos bűncselekmény, cserbenhagyás is a gyanúsítás, majd a vád közé kerül, halmazati büntetést szab ki a bíróság. Ez újabb egy év szabadságvesztést jelenthet adott esetben.
Közben ellenzéki oldalról politikai síkra próbálják terelni a nyomozást. A Párbeszéd országgyűlési képviselője, Szabó Tímea tegnap arról beszélt, hogy az országos rendőrfőkapitánytól azt kéri, vonja be a nyomozásba az Interpolt, mivel szerint a nyomozásba be kell vonni az ukrán, a svájci és az osztrák rendőrséget is. A képviselő rendőrszakmai érvet nem mondott az ötlete alátámasztására.
Lapunk kérdésére tegnap illetékesek ismét leszögezték, a nyomozást a Fővárosi Főügyészség öt ügyészből álló különleges csoportjának az irányításával a BRFK végzi, számos szakértő bevonásával.
Az Interpol egyébként közreműködik az eljárásban, a nyomozók a szervezeten keresztül keresték meg a holland rendőrséget, mivel az ukrán kapitány Hollandiában is gyanúsított hajóbaleset miatt. Forrásaink szerint egyébként jól szervezett, kiváló nyomozókat és szakértőket felsorakoztató nyomozás zajlik. A BRFK-n a katasztrófa éjszakáján létrehozott különleges egység több mint tíz év szakmai gyakorlattal bíró hatvan nyomozóját két-három fős csoportokra osztották, és így végzik a nyomozás szempontjából fontos részfeladatokat.
Külön csoport vizsgálja például a sértettekkel kapcsolatos részleteket. Az új büntetőeljárásról szóló törvény értelmében sértetti jogi képviselő léphet be már a nyomozás során az adott ügybe természetes és jogi személyek részéről is. Így lehet az, hogy a tragédiát elszenvedő Hableány üzemeltetője, a Panorama Deck Kft. sértettként két ügyvéden keresztül részese az eljárásnak.
Ugyancsak sértetti képviselője van a két magyar áldozatnak, a Hableány kapitányának, illetve matrózának. A sértetti képviselők szerepe majd a kártérítési eljárások során értékelődik fel. Mint azt korábban megírtuk, több száz milliós kártérítési perek következhetnek a Hableány elsüllyesztésével okozott vagyoni és nem vagyoni károk miatt.
Ma Pintér Sándor belügyminiszter a nemzetközi sajtó képviselői előtt a minisztériumban elismeréseket ad át a Hableány kiemelésében rendkívüli helytállást tanúsító magyar állampolgároknak. A Magyar Nemzet értesülése szerint a tárcavezető Életmentő Emlékérmet nyújt át azoknak a hajósoknak is, akik a túlélőket kimentették a Dunából.