2018 októberében az indonéz Lion Air 737 MAX típusú gépe nem sokkal a felszállás után lezuhant. Akkor még nem gyanakodtak típushibára, de amikor 2019 februárban az etióp légitársaság ugyanilyen gépe szenvedett balesetet, hasonló körülmények közepette, már felmerült a konstrukciós hiba. Világszerte földre parancsolták az összes 737-es MAX gépet. A vizsgálat azt derítette ki, hogy a két, összesen 535 ember életét követelő katasztrófát a robotpilóta szoftverhibája, a pilóták továbbképzésének elhanyagolása, illetve az elégtelen karbantartás okozta. A botrányt csak fokozta, hogy a hibákkal a Boeing vezetői is tisztában voltak. Azért nem léptek közbe, mert a gyártók versenye olyannyira kiélezett, hogy a költséges javításokkal és további fejlesztésekkel nem akarták cégüket az európai Airbus-szal szemben versenyhátrányba hozni.
A problémák megoldásának halogatásával azonban a cég hatalmas árat fizetett később. Az 535 indonéz és etióp áldozat családjának kárpótlása, a légitársaságok kompenzálása és a géptípus alapos átvizsgálása, szoftverének újraírása hatalmas költségekkel járt.
Az amerikai szövetségi Légügyi Hatóság külföldi szakértők bevonásával vizsgálja a gyártó fejlesztéseit, de azt nem tudja megmondani, hogy mikor fog újra repülési engedélyét megadni.
Négyszáz, már befejezett 737 MAX repülő a Boeing hangáraiban várakozik a majdani kiszállításra. A Boeing számára így a géptípus gyártását nem volt értelme folytatni.
A Boeing fogadkozik, hogy senkit sem bocsátanak el, és a gyártásban részt vevő mind a 10 ezer dolgozót a cégen belül átcsoportosítják. A lépés azonban így is a gyártási lánc egészében, mintegy 600 cégnél, valamint a légitársaságoknál is káoszt okozhat. A Boeing vesszőfutását az amertikai gazdaság is megérezheti: a repülőgépgyártó az Egyesült Államok legnagyobb ipari exportőre, s egyben az ipari indexét mutató Dow Jones 30-as lista legfontosabb vállalatainak egyike.
Hír TV