Az eredeti vasúti sín egy darabja és egy talpfa a csempeszkopácsi állomásról. A tárgyakat egy lelkes gyűjtő tartotta meg emlékbe, most a felújított bakterház kiállításának részei. Sokat jelentett az itt élőknek az egykori 18-as szárnyvonal.
„Nagy forgalmat bonyolított le ez a vonat vagy a vasút abban az időben, amikor még a tsz meg nem kezdődött. A tsz után meg személyforgalmat. 800-1000 ember szállt le erről a tizennyolc kilométeres vonalról, mikor beért a vonat” – mondta az utolsó állomásfőnök.
A Rum–Szombathely-vasútvonalat 1894-ben nyitották meg, nyolcvan éven át működött. 1974-ben gazdasági okokból zárták be. „A létesítményeket szeretnénk megmenteni. Rumban már történt hasonló kezdeményezés, itt, Csempeszkopácson a vasúti töltésen kialakított turisztikai kerékpárút mellett énszerintem ez egy nagyszerű lehetőséget ad egy kis pihenésre kikapcsolódásra az itt kerekezők részére. Egy kis múzeumot rendeztünk be a nagyteremben, és szükség esetében még egy-két éjszakai szállás is biztosítható” – közölte Krenner Róbert, Csempeszkopács polgármestere.
A felújított vasúti őrház átadásakor V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár kiemelte: a vidék épített örökségének megóvása nemcsak gazdaságilag hasznos, de erkölcsi kötelesség is. „A Darányi Ignác Terv az Európai Unió és Magyarország kormányának támogatásával megvalósuló rekonstrukció, felújítás itt, Csempeszkopácson, az egyrészt a helyi közösséget erősíti meg, megőrizve a régmúlt örökségét emlékeit, másrészt szervesen kapcsolódik az egykori vasútvonal mentén kialakuló kerékpáros turizmushoz.”
A falubéliek reményei szerint a kerékpáros turizmus egyik kiszolgáló létesítménye lesz a 8 millió forintból felújított bakterház.