Az elektronikai webáruházak is kiélezett küzdelmet folytatnak egymással nap mint nap annak érdekében, hogy minél előkelőbb helyen szerepeljenek a keresőoldalak találati listáin. A BP Digital, SEO ügynökség legfrissebb kutatásában egyebek mellett arra kereste a választ, hogy a webshopokon szereplő kulcsszavak közül melyekre van a legnagyobb keresési mennyiség egy adott hónapban.
Az októberi esettanulmány helyenként meghökkentő statisztikákkal szolgált, azt ugyanis talán csak kevesen találták volna ki elöljáróban, hogy elektromos rollerre és okosórára szűrnek havi átlagban a legtöbben a vizsgált kulcsszavak közül. Míg ezekre egyaránt 60 500 keresés érkezett, úgy smart tv-re például mindössze tizedennyi.
A képzeletbeli dobogó harmadik helyén az iPhone 14 Pro kulcsszó szerepel közel 50 ezer kereséssel, a top 10-be pedig még a vezeték nélküli fülhallgató, a robotporszívó, a tablet, az indukciós főzőlap, a Gamer laptop, az Iphone 15 Pro, és a Macbook Air fért be, utóbbi már kevesebb mint 10 ezres keresési számmal.
Ha sorrendbe helyezzük a top piaci szereplőket az organikus forgalmuk alapján, akkor az iparág legnagyobbja, az emag.hu átlagban havi több mint 6.7 millió organikus látogatót tudhat magáénak, közel ötször annyit, mint a második Media Markt és több, mint hatszor annyit, mint a harmadik Euronics. A lista másik végén az általuk vizsgált legkisebb organikus forgalommal rendelkező webshopra, a 4kshop.hu-ra körülbelül csak valamivel több mint háromezer ilyen látogató érkezik havonta.
Hogyan érhető el könnyebben a célközönség a keresőkben?
Szesztay Péter, a BP Digital alapítója, ügyvezetője elmondta, a keresőoptimalizálás az a módszertan, amikor egy weboldal tulajdonosa segít abban, hogy a userek minél jobb találatokat kapjanak. Ez egy abszolút win-win helyzet, hiszen ha egy felhasználó rákeres, hogy fehér iPhone 15-t akar venni, nem rózsaszín androidos készülékeket lát majd maga előtt.
„A Google ilyen szempontból elég igazságos, azokat teszi előre, akik a keresési szándékot kielégítik. Előre feltérképezhető, hogy milyen keresések vannak egy-egy témában, erre tudunk a weboldal tulajdonosaként hatékonyan reagálni, hogy aki árra keres, az az árat lássa, aki pedig véleményekre, az a véleményeket” – magyarázta.
A SEO-szakértő szerint ez nem csak a multik malmára hajtja a vizet, hanem a kisebb webáruházaknak is nagy kiugrási lehetőség. Sokan csupán nem fektetnek bele elég energiát, hogy egy-egy releváns kulcsszóra legyen aloldaluk, vagy készítsenek rá blogcikket, pedig így vásárlók tucatjaitól, de lehet, hogy százaitól, ezreitől esnek el.
Felhívta arra is a figyelmet: már nem igaz, hogy minél több linkje van egy oldalnak, annál jobb eredményt tud elérni, a linkfarmok ma egyáltalán nem működnek, sőt, ha a Google ezt detektálja, akár büntetést is adhat, tehát nem érdemes kockáztatni.
„Nulladik lépésben érdemes mérlegelni azt, hogy mivel mekkora forgalmat lehet szerezni. Az elektromos roller például viszonylag drága, a magasabb profittartalmú termékek közé tartozik, tehát a keresőoptimalizálása is biztosan megtérül majd. Továbbá fontos tudni azt is, hogy a keresések működési elve alapján minél összetettebb egy kulcsszó, annál kisebb a verseny, tehát ha egy kisebb webáruház hosszú kulcsszavakra próbál jól optimalizálni, akkor hamarabb elérheti a saját célközönségét” – fogalmazott.
Szesztay Péter szerint akkor sem kell megijedni, ha valaki nem jártas a keresőoptimalizálásban, hiszen profi szakértők segítségét is igénybe tudjuk venni. A BP Digitial technikai SEO-auditot és konzultációt nyújt, SEO-barát tartalmakkal javítja a weboldalt és minőségi linképítéssel segíti a domain hitelesség növelését partnereinek – többek közt így segít felvenni a versenyt a kisebb elektronikai webáruházaknak a nagyokkal.