2025. 01. 24. Péntek Timót napja
Jelenleg a TV-ben:

Vezércikk

Következik:

Híradó 15:00

Színes

Megkezdték a Magyar Honvédség pilótái a kiképzést a légierő új típusára, az L–39 Skyfoxra

Megkezdték a Magyar Honvédség pilótái a kiképzést a légierő új típusára, az L–39 Skyfoxra Csehországban. A sikeres kiképzőrepülések a Magyar Légierő számára is fontos mérföldkövet jelentenek, mert az új sugárhajtású repülőgépek érkezésével újra lehetővé válik hazai körülmények között a légierő pilótáinak harci gépekre történő teljes kiképzésének képessége.

  • Megkezdték a Magyar Honvédség pilótái a kiképzést a légierő új típusára, az L–39 Skyfoxra

A magyar tulajdonban lévő csehországi Aero Vodochody gyári repülőtéren a napokban befejezték belső átképző repüléseiket a kecskeméti légibázis magyar pilótái az L–39NG-n – számolt be a Czechairforce.com. A katonai szaklap szerint elsőként Csák Sándor őrnagy repült az új fejlesztésű gépen, őt követték további olyan pilóták, akik már rendelkeznek a típuscsalád korábbi változatán, az Albatroson repülési tapasztalattal. Magyar Légierőnek az eredeti tervek szerint 2024 második felében kellett volna átvenni az első négy, a kifejlesztéskor még L–39NG-nek, most már Skyfox, Égi Róka névre keresztelt repülőgépet. Magyarország azonban közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gépek kezdeti üzemeltetését a cseh LOM PRAHA cégre hagyta, itt is kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. A módosítással elegendő idő maradt a kecskeméti légibázist a gépek fogadására és üzemeltetésére előkészíteni.

A cseh lap információi szerint az első új sugárhajtású kiképző és könnyű támadógép 2025 első felében érkezik meg a kecskeméti bázisra. A már említett két gép képezi majd a Magyar Légierő új kiképző századának alapját, és összesen nyolc pilóta-oktatót, valamint hozzávetőleg 50 fős földi állományt kell átképezni az új gépekre. Hazánk 2022 márciusában összesen tizenkét darab új L–39NG kiképzőgépet rendelt a légierőnek. Nyolc repülőgépet használnak majd NATO-szabványú harci kiképzőgépnek, amelyet az L–39NG.T1 változat képvisel. Az idézet cseh cikk szerint az NG.T1 alváltozat már teljes körű tanúsítvánnyal rendelkező módosítása kifejezetten a csehországi és magyarországi repülési kiképzésre készült, és a Vietnámnak szállított NG.A1 kezdeti változathoz képest számos módosításon esett át. Jelentős újítás a repülőgép NVG-vel (Night Vision Goggles), sisakra csatolható éjjellátó készülékkel történő üzemeltetése, amihez a gép belső és külső világítását kellett átalakítani. A fejlesztések eredményeként javult a gép rendszereinek kompatibilitása a küldetéstervező eszközökkel és a földi szimulációs központtal. A repülőgép első pilótafülkéjében új és nagyobb HUD, szemmagasságú kijelző és más elrendezésű HOTAS, vezérlőelemek találhatók. A repüléselektronikai rendszer „nyugati” megjelenítése magától értetődő.

Az új gépet az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár használja majd a magyar harcászati ​​légierő pilótáinak alap- és továbbképzésére, akik ezt követően szuperszonikus Gripenekre lépnek át. A képzésnek a minél hatékonyabbá tétele érdekében az Aero Vodochody együttműködik a JAS–39 Gripeneket gyártó svéd Saabbal, aminek keretében a cseh SPEEL PRAHA cég többfunkciós kijelzői olyan szimbólumokat használnak, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak a Gripennél használtakra. Fejlesztés alatt áll a Magyar Légierő számára az L–39NG felderítő változata is, amelynek keretében a földi álló és mozgó objektumok azonosítását és nyomon követését szolgáló EO/IR, elektrooptikai és infravörös rendszer tervezett integrálása egy közös cseh–magyar kutatás-fejlesztési projekt keretében zajlik. Valószínűleg a Wescam MX–15 rendszer gömbfejét integrálják, amelyet a törzs alsó részébe építettek be. A cseh gyártó jelezte, hogy a felderítő változat is rendelkezik a Light Attack változat képességeivel, és így képes használni az irányított és nem irányított levegő-föld fegyverek – bombák és rakéták – alapkínálatát. Ez a változat a felderítési célokon túl a JTAC, a honvédség előretolt repülésirányító katonáinak a CAS (Close Air Support), csapatokhoz közeli légi támogatás gyakorlására is használható a Gripenhez képest összehasonlíthatatlanul olcsóbban. Az azonban, hogy milyen lesz a felderítő L–39NG Skyfox valódi formája, csak a következő hónapokban derül ki.

Az L–39NG tesztrepülése a kecskeméti légibázison 2020-ban a típus kiválasztási folyamata során:

Forrás: Magyar Nemzet

Fotó: Canva

Ezek is érdekelhetik

Legfrissebb híreink

Szánthó Miklós: Magyarország számára a világ jobb hely lesz Trumppal

Szánthó Miklós: Magyarország számára a világ jobb hely lesz Trumppal

Az Alapjogokért Központ főigazgatója biztos abban, hogy Magyarország számára a világ jobb hely lesz Donald Trump amerikai elnökkel, mert eltűnik a harmadik világháború lehetőségének árnyéka, valamint meg fog szűnni a magyar belpolitikába történő amerikai kormányzati beavatkozás.
ORFK: 313 iskolát vizsgáltak át

ORFK: 313 iskolát vizsgáltak át

Összesen 313 iskolát vizsgáltak át országszerte a rendőrök a tegnapi bombafenyegetés miatt - mondta Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálat szolgálatvezetője pénteki doorstep sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Műsorok

Svenk, a HírTV mozimagazinja

Svenk, a HírTV mozimagazinja

A hetente szombatonként 22:50-kor műsorra kerülő Svenkben Zavaros Eszter műsorvezető kalauzolja a nézőket a magyar filmipar múltjába, jelenébe és jövőjébe.
Sajtóklub - ajánló

Sajtóklub - ajánló

Aktuális kérdések, hétről-hétre! Fontos témák, kivételes vélemények! Minden vasárnap 19 óra 10 perctől órától jelentkezik Sajtóklub című műsorunk.
Vezércikk - ajánló

Vezércikk - ajánló

Vezércikk – a sajtóban ez az a műfaj, ami meghatározza az adott médium legfontosabb üzenetét, de ez már nem csak a nyomtatott sajtótermékek privilégiuma. Hétfőtől péntekig 20 óra 55 perctől gyakorló zsurnaliszták, szókimondó véleményvezérek elemzik a nap legfontosabb híreit.
Paláver - ajánló

Paláver - ajánló

A HírFM és a HírTV közös műsora a Paláver. Itt a hallgatók közvetlenül is részt vehetnek a műsorfolyamban. Minden hétköznap 15 óra 30 perctől. A műsor telefonszáma: +36 (1) 799 29 99.

Kapcsolódó tartalmak

@ 2021 Hír TV ZRt. Minden jog fenntartva!