Rájárt a rúd a Boeingre tavaly, amely az évet már a második héten egy elképesztő balesettel kezdte. Az esemény után pedig a következmények áradata magával rántotta a világ első két legnagyobb repülőgépgyártója között számon tartott céget. A hatóságok egy sor vizsgálatot indítottak a vállalat ellen, amelyeknek számos hiányosságra mutattak rá a folyamatiban és a gyártóüzemeiben. Nem meglepő, hogy a megrendelések is elmaradtak, amelyeket az európai versenytárs, az Airbus szívott fel.
A vállalat 3,86 milliárd dolláros veszteséget jelentett a negyedik negyedévben. A jelentés alapján a veszteséget a fix árú védelmi programok okozták. A vállalat védelmi, űrkutatási és biztonsági üzletága 2024-ben 5,41 milliárd dollárt veszített. Kelly Ortberg vezérigazgató szerint a Boeing „most már proaktívabb és tisztábban látja a programokat érintő kockázatokat”. A decemberig tartó negyedév bevétele 31 százalékkal 15,24 milliárd dollárra csökkent, ami elmaradt az elemzők 16,21 milliárd dolláros várakozásától az LSEG által összeállított adatok szerint – írja Reuters.
Az egy részvényre jutó negyedéves korrigált veszteség 5,9 dollár volt, szemben a 3 dolláros részvényenkénti veszteségre vonatkozó várakozásokkal. A készpénzfelhasználás pedig 14,3 milliárd dollár volt 2024-ben, szemben a 2023-as 4,43 milliárd dollárral. Ortberg újból felvázolta a négy részből álló tervét a nyereségesség elérésére. Mint írta, „talán a legfontosabb változás, amit meg kell tennünk” az a Boeing kultúrájának helyreállítása.
Az alaptevékenység erősítése és a racionalizálás
Kelly Ortberg augusztusban vette át a repülőgépgyártó irányítását. A vezető akkor azt mondta, hogy a vállalat előrelépést tett a nehéz helyzetbe került üzemek stabilitásának helyreállításában. Ortberg kedden arról tájékoztatta a dolgozókat, hogy a Boeing előrelépést ért el az ellátási láncának helyreállításában és immár újból havi öt darab 787-es repülőgépet gyárt. A Boeing kereskedelmi repülőgépekkel foglalkozó részlege most három típusának tanúsítására összpontosít, és jól halad a 777X széles törzsű repülőgépén feltárt probléma javításával. Ortberg óvatosan nyilatkozott a 737-7 és -10 típusok jegesedésgátló rendszereivel kapcsolatos problémák megoldásának állásáról is. Közölte, hogy a vállalat „még mindig a jegesedésgátló tervezési megoldás véglegesítésére összpontosító tesztelési fázison dolgozik”.
A jövőbeli elképzeléseket tekintve a vezető kijelentette, hogy a vállalat továbbra is az „alaptevékenységekbe fektet, miközben racionalizáljuk portfóliónkat azokon a területeken, amelyek nem alapvetőek a jövőnk szempontjából”. A vállalattól ősszel több száz mérnököt rúgtak ki, vélhetően a racionalizálás jegyében.
A Boeing vesszőfutása
A Boeing 2019 óta több mint 30 milliárd dollárt veszített, miután a legkelendőbb 737 MAX repülőgépének két halálos kimenetelű balesete gyártási minőségi és biztonsági aggályokat vetett fel és aggodalmakat azt tekintve, hogy a gyártó félrevezette a szabályozó hatóságokat a repülőgép tanúsítási folyamata során. Egy évvel később a koronavírus-pandémia okozott légüres teret a légiiparban, majd amikor a vállalat már úgy látta, hogy helyreállt a renoméja és a működési környezete, megtörtént a tavaly januári baleset, amikor is egy majdnem új 737 MAX utasszállító ajtaja kiszakadt a helyéről 5 ezer méter magasan. Ez pedig újabb válságba és vizsgálatok sorozatába taszította a gyártót.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Shutterstock