A tengerjáró felállítása többórás késéssel kezdődött el. „Az éjszaka nem kedvezett az időjárás, ezért nem sikerült mindennel időben elkészülnünk, de teljes mértékben urai vagyunk a helyzetnek, és a terveknek megfelelően készülünk, pontosan azt hajtjuk végre, amit előre meghatároztunk” – közölte a mentés vezetője.
A hajó felállításához cementzsákokkal alátámasztott padot építettek, amelyből acélsodronyokat erősítettek a hajóhoz. Egy Eiffel-torony felépülhetett volna abból az acélból, amelyből a Costa Concordia felállításához szükséges állvány és daru készült. A sodronyok és a hajótest között levegővel töltött réteg van. „Ez olyan, mint az újjászületés. Fájdalmas, mert tragédia előzte meg. A kikötőnk szempontjából óriási probléma oldódik meg, ezért azt szeretnénk, hogy minél előbb legyünk meg vele” – nyilatkozta Sergio Ortelli polgármester.
A távvezérlésű művelet akár fél napot is igénybe vehet. A hatalmas vízi jármű mozgatását több kamera figyeli folyamatosan, rögzítik a zajokat is, hogy minden rendellenességet észrevegyenek. Folyamatos ellenőrzés alatt tartják a Costa Concordiából kiáramló környezetszennyező anyagokat is, a hajóval együtt ugyanis nyolcezer kilogramm marhahús és tizenegyezer kilogramm hal süllyedt a tengerbe, márpedig a felbomlott szerves anyagokból hidrogén-szulfid szabadulhat fel.
A világ eddigi legnagyobb hajóroncsának elmozdítását több olasz és külföldi televízió egyenes adásban közvetíti. A Costa Concordia 20 hónapja futott zátonyra, a baleset 32 halálos áldozatot követelt. Közülük két embert hivatalosan azóta is eltűntként tartanak számon, így a terv az, hogy a felállítás után robotokat eresztenek a hajó belsejébe, hogy megkeressék a két utolsó áldozat tetemét.