Tizenöt év után nyílt újra a délszláv háború miatt lezárt koszovói légtér. Az első átrepülő polgári gép a svájci légitársaság tel-avivi járata volt. A HungaroControl az olaszokat megelőzve nyerte el a NATO pályázatán a koszovói légtér irányítását 2012-ben. „A diplomáciai siker mellett a Koszovó feletti magas légtér megnyitása egyben szakmai és technológiai teljesítmény is. Európában ugyanis, de talán még sehol a világon nem volt arra példa a polgári légi közlekedésben, hogy egyik ország vegye át, és végezze egy másik nem szomszédos térség légi forgalmának irányítását” – mondta Seszták Miklós, nemzeti fejlesztési miniszter.
Öt térségbeli radar és két rádióállomás jelei futnak be Budapestre. Évi száznyolcvanezer járatot irányíthatnak a magyar fővárosból a hétszáz kilométerre lévő Koszovó felett. „Az EuroControl becslése a csúcsteljesítmény idején majd egy olyan száznyolcvanezres évi mozgásszám. Egyelőre azonban ez felfutóban van. Magyarországon ebben az időszakban most már kétezer-kétszáz körüli napi mozgást kontrollálunk, Koszovóban lassan elérjük a kétszázötvenet” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A koszovói légtér újranyitása csökkenti az európai légi útvonalak hosszát, ami eurómilliókkal csökkenti a légitársaságok üzemanyagköltségeit és több tízezer tonnával a gépek szén-dioxid-kibocsátását. „Emlékeztetnék arra, hogy igen jelentős létszámot állomásoztatunk ott a Honvédség részéről békefenntartóként, sőt: az Afganisztánból kivont erőink egy részét, mintegy százhatvan főt, mint további erősítést a közeljövőben szintén Koszovóba fogjuk telepíteni” – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter.
A HungaroControlnál a kilencven útvonal-irányítóból ötvenötöt képeztek ki a koszovói légtérre.