A lap megfogalmazásában "rendkívül erős a gyanú", hogy a gép nem meghibásodás vagy emberi hiba miatt zuhant le, hanem Irán két föld-levegő rakétát lőtt ki rá. Egy másik, szintén neve elhallgatását kérő tisztségviselő hozzáfűzte: az irániak tévedésből lőhették le a gépet.
A gyanút az alapozza meg, hogy a gép roncsai nagy területen szóródtak szét. A lap által idézett egyik szakértő szerint ugyanis a műszaki hiba miatti zuhanáskor a törmelékek sokkal kisebb körben szóródnak.
A gép lelövésének gyanújáról több amerikai televízió és lap közölt értesüléseket, ám mindegyikük csupán meg nem nevezett forrásokra hivatkozott.
Donald Trump amerikai elnök a Fehér Házban újságíróknak azt mondta: benne is él a gyanú, hogy nem műszaki hiba okozta balesetről lehet szó. Hozzáfűzte, hogy a gép "nagyon durva környéken" repült, és előfordulhatott, hogy "valaki tévedett". Az elnök nem mondta ki egyértelműen, hogy a gépet lelőtték volna.
Az amerikai sajtóban több helyütt - például a CNN hírtelevízióban, a CBS tévében vagy a Newsweek című lapban - emlékeztetnek arra, hogy a gép röviddel azt követően zuhant le, hogy Irán megtorlásként Kászim Szulejmáni - a Forradalmi Gárda Kudsz nevű elitegysége parancsnoka - bagdadi meggyilkolásáért rakétákat lőtt ki iraki katonai támaszpontokra. A CNN meg nem nevezett európai biztonságpolitikai tisztségviselőket idézett, akik szerint az ukrán légitársaság gépét lelőtték.
Ali Abedzadeh, az iráni légügyi hatóság vezetője azonban azt mondta, "tudományos szempontból lehetetlen", hogy a repülőgépet rakétával lőtték volna le. A szóbeszédek, amelyek szerint a gépet rakétatalálat érte volna, "nem logikusak" - állította Abedzadeh a Fársz félhivatalos iráni hírügynökség jelentése szerint. Az iráni illetékes utalta arra, hogy több más repülőgép is volt az iráni légtérben a szerencsétlenség idején. Tökéletes koordináció van az iráni katonai és polgári légi közlekedési hatóságok között, máskülönben a repülőgépek nem mernének közlekedni a légtérben - tette hozzá. A baleset okainak alapos kivizsgálása folyamatban van az ukrán légitársasággal és a repülőgép gyártójával közösen - mondta.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) előírásai szerint a baleset okainak kezdeti vizsgálatát Irán folytatja le. Ha azonban a vizsgálathoz szükséges hardver és szoftver nem elérhető Iránban, úgy a vizsgálatot egy másik ország végzi el - emlékeztetett Abedzadeh.
MTI