2021. május 10.,
hétfő, Ármin, Pálma napja

Fél év alatt két hasonló Boeing zuhant le

Hír TV

2019. március 19., kedd 13:04, frissítve: kedd 17:36

Hasonlóságok vannak az etióp és az indonéz légitársaság balesetei között – ezt állapította meg az a vizsgálat, amelyet az afrikai ország kért a párizsi szakemberektől. Az elmúlt 6 hónapban két ugyanolyan gyártmányú Boeing zuhant le. Szakértők szerint a tragédiákhoz az is hozzájárult, hogy a pilóták nem kaptak megfelelő kiképzést a repüléshez. A gépek gyártója azt ígéri, a hónap végéig elkészítik a típus új robotpilóta-szoftverét.

Az amerikai vállalat nem állította le a Boeing 737 Max típusának gyártását, csak átmenetileg nem szállítja le a megrendelőknek a gépeket. A március 10-i etióp repülőgép-baleset ellenére továbbra is havonta 52 utasszállítót készítenek. Pedig nagy valószínűség szerint a hibás robotpilóta szoftver miatt zuhanhatott le a gép az afrikai országban.

A gép feketedobozainak vizsgálatára a francia repülésbiztonsági hatóságot kérték fel. A szakemberek a felvételekből megállapították, hasonló körülmények között zuhant le 157 emberrel a fedélzetén az etióp gép, illetve tavaly októberben az indonéz légitársaság Boeing 737-ese 189 utassal.

Már eddig is voltak hasonlóságra utaló jelek. A hasonlóságokat részletesen is elmagyarázzuk, minden egyes szakaszban még több részletre derül fény. De vannak olyan jelek, amelyek szerint egyértelmű a hasonlóság, hogy felszállás után hány percet töltöttek a levegőben – erősítette meg a jelentést az afrikai ország közlekedési tárcájának szóvivője, Muse Yiheyis.

A francia hatóságok azt ígérték, egy hónapon belül nyilvánosságra hozzák a részletesebb előzetes eredményeket. Múlt szerdán az amerikai elnök, a világ számos országa után, elrendelte, hogy egy időre vonják ki ezt a típust a forgalomból.

Közben folyik az amerikai közlekedési minisztérium vizsgálata is, a Boeing kifogásolt típusainak engedélyezését nézik át. A szövetségi ügyészek azt próbálják kideríteni, hogy megalapozottan adták-e ki a repülési engedélyeket. Amerikai pilóták már korábban is arra panaszkodtak, hogy az automata repülésvezérlés – feltehetően a hibás adatok miatt – a repülési magasság csökkentését javasolta. A szerencsétlenül járt etióp gép kapitánya is azonnal jelezte, baj van a robotpilótával, de már nem tudott kényszerleszállást végrehajtani.