Növekvő utasforgalom, több szabad parkolóhely, kevesebb dugó. Ez az eredménye annak, hogy az észt főváros vezetése január 1-jétől ingyenessé tette a tömegközlekedést.
– Láthatóan kevesebb autó van a központban, de a megfigyelések és elemzések folytatódnak, mert csak egy hónap telt el, és más tényezők is befolyásolhatják a forgalmat: a téli útviszonyok és a járványok. A kezdeti eredmények örömteliek – jelentette ki a város polgármester-helyettese, Taavi Aas.
Tallinn nemcsak élhetőbb, gazdagabb is lett. Mivel a közlekedés csak azoknak ingyenes, akik helyi lakosként vannak bejelentve, az elmúlt hónapokban több ezer fővel nőtt a tallinniak hivatalos lélekszáma. A főváros pedig minden 1000 fő után 1 millió euróval többet kap az állami adóbevételekből. Az ingyenes tömegközlekedés bevezetése 12 millió euróba került Tallinnak, a városvezetés szerint azonban a nagyobb adóbevétel fedezi a kiadást. A sikert egy másik észt város is megirigyelte, ahol február elsejétől követik a példát.
– A busz az időseknek és a diákoknak eddig is ingyen volt. A jegybevétel csekély, 500 és 1000 euró között van évente, és mivel a buszok üzemeltetése évi 40 ezer euróba kerül, nem ésszerű erre a jegybevételre alapozni – mondta Keila polgármestere, Enno Fels.
Tallinnban viszont továbbra is vannak kétkedők, és egyes szakemberek egyszerűen drága kampányfogásnak tartják az ingyenes tömegközlekedés bevezetését.
– Arra tanítom a diákjaimat, hogy nincs ingyen ebéd. Ismerem Tallinn pénzügyi helyzetét, sok kölcsönt vett fel, és túlköltekezett. Persze ha Észtország és Tallinn nagyon gazdag lenne, sok minden lehetne ingyen, de a mostani pénzügyi helyzet nem engedi ezt meg, magyarul a tallinni városvezetés éppen népszerűséget vásárol magának – tette hozzá Andres Arrak közgazdász.
Az észt fővárosban októberben lesznek önkormányzati választások. A Tallinn vezetését is adó párt 28 százalékos támogatottsággal immár a legnépszerűbb Észtországban.