Az első hírek a tüntetésről Buzau megyéből érkeztek, de Bukarest körgyűrűjén és Kolozsvár közelében is akadozik a közlekedés – számolt be a Maszol. Az E60-as főúton Kolozs megyében, Gyalunál alakult ki torlódás, miután az ott felvonuló teherautók csökkentett sebességgel haladtak.
A közúti fuvarozók elégedetlenek a kötelező gépjárműbiztosítás magas árával, azzal, hogy GPS-rendszert kér tőlük az adóhatóság, de emellett vámolási és egyéb adóügyi eljárásokat is nehezményeznek. Augustin Hagiu, a Román Szállítmányozók Szövetségének (FORT) elnöke ársapka bevezetését szorgalmazza a nehéz haszonjárművek kötelező felelősségbiztosítására, és dömpingellenes törvény megalkotását is indokoltnak tartja.
A spontán akcióhoz az ország több pontján a gazdák is csatlakoztak. Florin Barbu mezőgazdasági miniszter Facebook-oldalán kiadott közleményében kiemelte, hogy délig egyetlen szervezet sem vállalta fel a tüntetést, az általa vezetett tárcához nem is érkezett hivatalos formában követelés a gazdák részéről.
Állítása szerint annyit tud, ami a sajtóban és a különböző nyilvános fórumokon megjelent, azaz a biztosításokkal és a traktorvezetői jogosítványokkal kapcsolatos elégedetlenség állította a gazdákat a tüntető fuvarozók mellé. A tárcavezető a jövő hétre találkozóra hívta a gazdálkodói szervezek és szövetségek képviselőit.
It's happening in Romania too, transporters and farmers protest. Increasingly higher prices for insurance, fuel and road taxes have caught up and people are taking to the streets.@PeterSweden7 @IgnazBearth pic.twitter.com/Ir5E9ZoUKP
— Titus (@titeletto) January 10, 2024
Vasile Stefanescu, a romániai szállítmányozók konföderációjának (COTAR) elnöke az Agerpres hírügynökségnek nyilatkozva elmondta, hogy az általa irányított érdekképviseletnek nincs köze a szerdai tüntetésekhez. Állítása szerint a COTAR párbeszéd útján kívánja rendezni a problémákat.
Fotó: maszol.ro