A személyautók piaca 2024-ben jelentősen növekedett Magyarországon. Tavaly 121 607 személyautót regisztráltak az országban, 13 százalékkal többet az előző évinél.
A növekedés részben a kedvezőbb tavalyi inflációs környezet és a vásárlások elhalasztásának is köszönhető, valamint annak, hogy az autóátadások elhúzódása miatt több rendelés most realizálódott. Elmondható, hogy 2024 a magyar autópiac számára jelentős áttörést hozott, különösen az új személyautók forgalomba helyezésének terén. Az adatok mögött azonban nemcsak a növekedés áll, hanem fontos trendek és kihívások is. Az előrejelzések szerint az új személyautók piaca idén is stabil marad, minimális növekedéssel. Az elektromos járművek szegmensében továbbra is kismértékű, de folyamatos bővülés várható az állami ösztönzők segítségével.
Előkelő helyen állunk az unióban
A decemberi és az egész éves mutatók szerint egyaránt az előkelő negyedik helyen zárta Magyarország 2024-et a zöldflotta bővülési arányában. Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) friss adatközlése szerint tavaly decemberben Csehország, Görögország és Málta e-járműparkja nőtt a legnagyobb arányban a megelőző év azonos időszakához képest. Rögtön utánuk következik Magyarország, a kimutatás szerint 2024 végén 77,6 százalékkal több elektromos személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2023 decemberében. A tisztán elektromos járművek száma tavaly 70 ezer fölé nőtt Magyarországon, ez több mint kilencszeres bővülés 2020 eleje óta.
A kormány támogatja a zöldenergiát
A kormány két programban összesen 60 milliárd forinttal támogatja a klímabarát autózás térnyerését. A vállalatok 30 milliárd forintos keretből március végéig igényelhetnek állami hozzájárulást tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. A vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását 28 milliárd forintos program ösztönzi az országos lefedettség fokozatos elérése érdekében.
A haszongépjárművek piaca is jó évet zárt
Kishaszonjárműből 24 772-t regisztráltak tavaly, szemben a 2023-as 20 744 darabbal. A kishaszonjárművek piaca minden negyedévben felülmúlta az egy évvel korábbi azonos időszakot, tavaly különösen a második negyedév volt erős. Az egyesület idén a múlt évi teljesítménnyel megegyező eredményre számít.
Az európai uniós átlag felett a magyar piac
Az Európai Unióban (EU) éves összevetésben 0,8 százalékkal, 10,6 millióra nőtt az eladott új autók száma tavaly. A négy vezető autópiacból háromban csökkentek az eladások, egyben pedig nőttek. Spanyolországban 7,1 százalékos emelkedést jegyeztek fel 2024-ben, míg Franciaországban 3,2, Németországban 1, Olaszországban pedig 0,5 százalékkal csökkent az új autók értékesítése. Magyarországon ez az adat 12,9 százalékos növekedést mutat, mellyel a harmadik helyen állunk uniós összevetésben, csak Bulgáriában és Lengyelországban állt jobban az újautó-piac.
Nem csak új autókat veszünk, a használt is szép számban fogy
Az előzetes adatok szerint a magyarországi használtautó-piacon minden eddiginél több, 909 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2024-ben. Ez az érték 10,2 százalékkal haladta meg az eddigi rekordot: 2022-ben 825 ezer volt a belföldi átírások száma – derült ki január közepén a JóAutók.hu kutatásából. A lakosság egy része tavaly pótolta az előző időszakban elmaradt autóbeszerzéseit, sokan új autó helyett is inkább használtat vásároltak. Az árfolyam kedvezőtlen alakulása a külföldi piacokról a belföldire terelte a használtautó-vásárlókat. A használtautó-piac kiemelkedő forgalma azt eredményezte, hogy minden száz autóból 21-22 adásvétel tárgya volt 2024-ben. Olyan presztízsmárkák, mint
- a BMW (100-ból 37 százalék),
- a Mercedes (31 százalék)
- és az Audi (29 százalék)
az átlagosnál jóval gyorsabban forogtak a piacon. A lista első helyeit elfoglaló márkák közül átlag felett cserélték a Volkswageneket (23 százalék). Ugyanakkor a lista élén álló Opel kissé elmaradt az átlagtól (20 százalék), a Suzuki és a Toyota személygépkocsik körében pedig csak 18 százalékos volt a gazdát cserélő járművek aránya.
Nincs veszélyben a győri Audi-gyár és ezzel a hazai újautó-gyártás sem
Ahogy azt a Világgazdaság megírta, hónapok óta áll a bál Németországban: többször is sztrájkoltak Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen dolgozói kilenc németországi üzemben, volt olyan is, hogy egy héten belül megismételték a tiltakozást. A bércsökkentésekről és a gyárbezárásokról szóló tárgyalások negyedik fordulójára időzített sztrájkkal a szakszervezet a menedzsmentre igyekszik nyomást gyakorolni. A Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Wachtler Tamás elmondta, hogy a Volkswagen AG győri gyárát, az Audi Hungariát nem érintik a bércsökkentések és a bezárások.
Forrás: Világgazdaság
Fotó: Canva