A magyarok 70 százaléka jogosult utazási kedvezményre. Az arány példátlanul magas Európában. A csaknem ötvenféle kedvezmény felülvizsgálatát a kormány már tavaly tavasszal meghirdette a szerkezeti átalakításokat tartalmazó Széll Kálmán-tervben.
– Az ezért felelős szaktárca, tehát az NFM álláspontja az, hogy van négy terület, ahol biztosan nem képzelhető el változás – fogalmazott korábban a kormányszóvivő: a 65 évet betöltött nyugdíjasok, a 6 év alatti kisgyermekek, a fogyatékkal élők és kísérőik, illetve a diákok kapcsán. Ezeknek a kedvezményeknek indokolt a jogszabály szintű megtartása – tette hozzá Giró-Szász András.
A többi utazási kedvezmény – így a családi kedvezmény sorsa is – a nemzetközi szervezetektől, köztük az IMF-től függ, amelyek részletes elvárásaikat még nem közölték.
A MÁV-Start évente 142 millió utast szállít, közülük 60 millióan vesznek igénybe kedvezményt, 30 millióan pedig ingyen utaznak. Teljes árú jegyet csak az utasok harmada vált.
– Ez a 60 milliós kedvezményes utazás úgy oszlik meg, hogy körülbelül 55,5 millióan utaznak szociálpolitikai kedvezményt igénybe véve, tehát 90 százalékos vagy 50 százalékos kedvezménnyel, a maradék 4,5 millió utas pedig valamilyen üzletpolitikai kedvezményt vesz igénybe, ami szintén lehet 50 százalék az alkalmi menettérti utazásokra, egy-egy rendezvényhez kapcsolódva, vagy pedig 33 százalékos kedvezmény – közölte Szabó Anett, a MÁV-Start szóvivője.
A vasúttársaság az államtól csak a szociálpolitikai kedvezmények után kap támogatást. Ez egy évben 18 milliárd forint. A MÁV-Start az üzletpolitikai kedvezményeit azután vizsgálja felül, ha a minisztérium döntött a szociálpolitikai kedvezményekről.