Idén 80 éves a legenda: a Volkswagen Bogárhátúja, közkedvelt nevén a Bogár 1938-ban született. A náci diktátor, Adolf Hitler személyesen kérte fel a mérnökzseni Ferdinand Porschét, hogy tervezzen egy olyan kocsit, ami olcsó, praktikus, és tömeggyártásban igazi népautóvá válhat, amihez elérhető áron juthatnak hozzá a németek.
A Bogár később, az elbukott második világháborút követő időszakban Németország gazdasági talpra állásának jelképévé vált. 1955-ben már egymillió Volkswagen Beetle gurult a német utakon.
Világhírűvé az 1960-as években vált a Bogárhátú, a Kicsi kocsi-filmeknek köszönhetően, az 53-as rajtszámot viselő Herbie-vel a főszerepben. Az ellenkultúra hívei is előszeretettel vásárolták, mert a kis, praktikus autó pont az ellentéte volt a kor hatalmas, benzinfaló státusszimbólumainak.
Az alábbhagyó Bogárhátú-kultusznak a 60. évfordulón, 1998-ban egy ráncfelvarrással adtak még egy esélyt. Akkor még sokat vártak a járműtől. „Az új Bogár biztosan kultikussá válik majd, de más lesz, mint az eredeti Bogárhátú. Annak idején az eredeti a nép autója volt. Ma a népautó a Golf, legalábbis ha a Volkswagenről beszélünk. Az új Bogár biztosan megtalálja majd a helyét, de nem éri majd el a régi jelentőségét. De mókás kis autó lesz” – nyilatkozta akkor Christoph Peine, a VW szóvivője.
Az új dizájnnal a következő évben több mint 80 ezer Bogárhátút adtak el a kulcsfontosságúvá vált amerikai piacon.
Az elmúlt években azonban visszaestek az eladások az Egyesült Államokban. Idén eddig csupán 11 151 darab Beetle-t vettek az amerikaiak, 2,2 százalékkal kevesebbet, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Az elemzések szerint az autóvásárlók egyre inkább a nagyobb kocsik felé fordulnak.
A Volkswagen ezért úgy döntött: jövő júliusban leállítja a gyártást a Bogárhátúkat összeszerelő mexikói üzemében – de addig még legördülnek a gyártósorról a 80. évfordulóra gyártott különleges, jubileumi modellek.