Július elsejével változik a fizetős útszakaszokon a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók díjfizetése. Jelenleg még időarányosan heti vagy havi díjat fizetnek a kamionosok, az e-útdíj bevezetésével ezt a használatarányos elszámolás váltja fel. A kormány 150 milliárdos bevételt vár az intézkedéstől.
„A magyar kormánynak fel kell gyorsítani ezt a munkát azért, hogy az ez évre tervezett bevétel megvalósuljon, és egy olyan útdíjrendszer épüljön ki, ami az uniós útdíjrendszerbe illeszkedik” – mondta Varga Mihály.
A külföldiek is arányosan fizessenek
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára szerint Magyarország uniós csatlalkozása óta megnégyszereződött a forgalom a magyar utakon, az e-útdíjjal az a cél, hogy a külföldiek is arányosan fizessenek az úthasználatért.
– Az Állami Autópálya Kezelő már megkötötte a vonatkozó szerződéseket, és a rendszer kiépítői mutatták be, hogyan ütemezik és milyen módon lehet ezeket a szolgáltatásokat megvásárolni – jelentette ki Völner Pál.
Elkerülhetetlen díjemelés
A végrehajtáshoz szükséges törvényjavaslat hamarosan a parlament elé kerül. A tervezet alapján az e-útdíj megállapításakor figyelembe veszik a megtett kilométert, a teherautó súlyát és azt is, hogy hol közlekedik a jármű. Annak ellenére, hogy a magyar fuvarozók jelentős, 10-15 milliárdos kedvezményt kaphatnak, a díjemelés várhatóan elkerülhetetlen.
– Ilyen díjmértékeket egyetlen fuvarozó sem tud lenyelni, ezért ezeket tovább kell, hogy hárítsák. Körülbelül 75 milliárd forintot fognak a magyar fuvarozók fizetni. Ha 10 millió magyar állampolgárral gondolkodunk, akkor ez 7500 forint személyenként, ez családonként éves szinten 30 ezer forint – tette hozzá a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke, Karmos Gábor.
A Hír TV információ szerint a tárgyalások a következő hetekben lezárulnak a fuvarozók képviselői és a Nemzetgazdasági Minisztérium között.