Most van a finomhangolás időszaka, és március elsejétől majd élesben megy. Januárban és februárban csak tesztelik az áfacsalás visszaszorítására bevezetett elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszert (ekáer).
Például egy 75 tonna, jelölés nélküli burgonya Lengyelországból érkezett, magyar áruként értékesítették volna magyar termelői piacon, ha az adóhatóság ellenőrei nem szúrják ki a gyanús szállítmányt. „A gazdálkodók üdvözölték magát a rendszert, hiszen aki tisztességes gazdálkodó, az nem tud azzal versenyezni, aki elcsalja az áfát, és nem fizeti be a közterheket, és a mostani, háromnapos akcióban is volt olyan, akinél feltártunk olyan hiányosságokat, hogy nem volt bejelentve például a gépkocsivezető, tehát ott a tb tekintetében követtek el visszaélést. Valamint voltak olyan esetek, amikor a szállítmány súlyával próbáltak meg trükközni” – mondta György Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vám- és jövedéki szóvivője.
Szakmai szervezetek attól tartanak, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozásokat a túlzott adminisztráció versenyképtelenné teszi. „Van, akinek pozitív élménye is volt, akinek csak 5 percig tartott egy ellenőrzés, de volt, ahol 2-2,5 órát tartott az ellenőrzés, és ebből mondjuk időkapus szállításokban is csúsztak el. Nyilván itt valószínűleg most a rendszer kiforratlanságából származnak ezek az anomáliák – vélekedett Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára.
A Nemzetgazdasági Minisztériumban tartott egyeztetésen a meghívottak közül többen rövidnek találták a két hónapos türelmi időt. „Ezt megelőzően nem volt olyan egyeztetés, amelyen mi részt vettünk volna, ugyanakkor nem minden észrevételünket vették figyelembe, nyilván ezt sajnálatosnak tartjuk, legfőképpen azt, hogy már induláskor több türelmi időszakot kellett volna szabni” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
A szakmai szervezetek és az érdekképviseletek legalább fél évet türelmet kérnek. „Február 28-ig kitolták a próbaidőt, de úgy látszik a felvetett észrevételek alapján, hogy további idő szükséges ehhez” – mondta Dzubay László, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének infrastrukturális igazgatója.
A vállalkozásoknak január 1-je óta be kell jelenteniük az adóhatóságnak, ha útdíjköteles gépjárművel az Európai Unióból Magyarországra hoznak vagy Magyarországról az EU-ba szállítanak terméket.