Az utazás, az elektronika és a divat határozza meg idén az ünnepi költési trendeket Európa-szerte. Magyarországon várhatóan 7,7 százalékkal növekszik a kiskereskedelmi forgalom az ünnepi szezonban.
Európa szerte az élményalapú költekezés jellemző, már a pandémia óta. Az év végi utazások mindezek miatt kiemelt szerepet játszanak idén is – hívta fel a figyelmet a Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése.
A karácsonyozás, az ünnepi felkészülés átlagos összköltsége tavaly 118 ezer forint volt Magyarországon, ebből 47 ezer forintot tettek ki az ajándékok. Idei számok még nincsenek, hiszen az ünnep előtt vagyunk, de Németh Viktória, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány makroökonómiai elemzője és külpolitikai szakértője is az éves átlagot meghaladó mértékű kiskereskedelmi forgalom növekedést vár az év végére.
A karácsony-hatás nagyon erős, a tavaly több hónapon át csökkenő kiskereskedelmi mérleg sem véletlenül váltott először éppen decemberben pozitív előjelűre – mutatott rá a Világgazdaságnak Németh Viktória. A karácsonyi vásárlások kezdete egyre jobban megelőzi az adventi időszakot, az üzletekben már október végén-november elején megjelennek a karácsonyi termékek, a klasszikus kitelepülős nagy karácsonyi vásárok pedig már akár november közepén megnyitnak.
A teljes cikk a Világgazdaság honlapján olvasható.
Fotó: Világgazdaság