A szülők, a pedagógusok és a pszichológusok is aggódnak
2017. május 7., vasárnap 13:57, frissítve: vasárnap 14:13
„A gyászhoz hasonlítható érzés volt, mert akkor mi úgy éreztük, hogy elveszítettük a gyerekünk jövőjét” – Pápai Ildikó arról a pillanatról mesélt, amikor megtudta, hogy fia autizmus spektrum betegségben szenved. Gergő ekkor hároméves volt, ma 16.
„Bizonyos helyzetekben, amikor ő úgy érzi, hogy az a helyzet számára bizonytalan, vagy félelmet keltő, vagy ismeretlen, tehát nem találkozott még azzal a helyzettel, vagy nem ismeri fel, hogy abban a bizonyos szituációban neki hogyan kéne viselkedni, hogyan kéne reagálni, akkor bezárkózik, és akkor nem beszél, és nem végzi el azt a feladatot, amit kérnek tőle. És nem tudja elmondani, hogy miért nem” – fejtette ki az anyuka.
A 12 éves Eszter is autista. Az óvodában még kapott segítséget, az általánosban magára maradt. „Amikor másodikos lett, akkor átvette a Klik a fenntartást, és elvették tőle a segítséget” – mesélte az édesanyja.
Kevés gyógypedagógus van a pályán, aki az Eszterhez és Gergőhöz hasonló gyerekeken segíteni tudna. A kormányzat rapid megoldáshoz nyúlt. Készült egy törvénytervezet, amely megengedné, hogy a gyógypedagógusokat ki lehessen váltani szakos tanárral a rajz, a testnevelés, az ének-zene oktatásában. Az oktatási államtitkár szerint ez a jó megoldás.
„Az, hogy foglalkozzunk vele, ha nincs olyan szakember, de valaki más teszi, azért mindig sokkal-sokkal jobb, mintha nem teszünk semmit sem. Én azt hiszem, hogy ebben egyetértünk” – mondta Palkovics László.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a gyógypedagógusokat nem lehet kiváltani, bármennyire jó szándékú is legyen az a szaktanár. „Én nem szeretném, hogyha bárki, aki mondjuk vakbélgyulladással kórházba kerül, akkor mondjuk egy nem sebész végzettségű ember operálná meg, aki lehet, hogy orvos, de nem biztos, hogy sikerrel járna” – élt egy orvosi hasonlattal Mendrey László, a PDSZ elnöke.
A közel 250 ezer hasonló gyermeket a salátatörvény egy másik pontja is érinti, amellyel eltörölnék a BTM-es tanulók bizonyos tantárgyak alóli felmentését.
„Az egész etikailag elfogadhatatlan számomra. Merthogy nincsenek megfelelő tanítási módszerek, ezekre nem készítik fel a pedagógusokat, a pedagógusok az internetről meg könyvekből próbálnak felkészülni ezekre a gyerekekre” – mondta Gyarmathy Éva klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus.
Az Egyesült Államokban és a nyugati országokban az integrált oktatás az elfogadott, a legfrissebb kutatások szerint a kortársi felkészítés nélkül az autisták kiszolgáltatottak az iskolában, jóval gyakrabban zaklatják, bántalmazzák őket, mint társaikat.